A honlap tartalma nem csak szövegből áll

  • -

A honlap tartalma nem csak szövegből áll

honlap szövegírás és a jó tartalomSzövegíróként eddig szinte csak a szövegírásról beszéltem, pedig roppant fontos a tartalommarketing, vagyis egyéb tartalmi elemek rendszere is, hiszen látogatóinkat informálni akarjuk elsősorban. Azt szeretjük, és abban bízunk, amit ismerünk, tehát a webes tartalom létrehozásakor alkalmazkodnunk kell a különböző tanulási stílusokhoz.

Tévedés lenne azt hinni, hogy minden ember egyformán fogadja be az információkat. A tanulás módjáról rengeteg tudományos írás van, de abban mind egyetért, hogy nem csupán az olvasás az egyetlen út a figyelem megfogásához és a befogadáshoz.

Biztos vagyok benne, hogy mint mindannyiunknak megvan a saját kedvenc tanulási módja. Vagy legalábbis, azt különböző tanulási stílust részesít előnyben, a körülményektől függően.

Nagyon szeretek írni, úgyhogy nekem leginkább a szövegolvasás jön be. Igaz, én is vettem már üzleti tankönyvet video formában, szóval azt hiszem én látásból és hallásból is tanulok. Vannak bizonyos feladatok és helyzetek, amit filmen nézni sokkal értelmesebb és magával ragadóbb.

Vegyünk egy konkrét példát: ha egy új webes szolgáltatást indítasz, ne kérdd arra a látogatókat, hogy olvassák el az 500 szavas magyarázatod, jobban jársz, ha megmutatod az oldal, vagy az alkalmazás használatát egy 40 másodperces videón. Vagy több rövid videón. A filmbejátszások között egy átvezető szöveggel mondd el, hogy mit fog látni, de a használatot úgyis a kép mondja el.

Szóval, ha leülsz összeállítani az elkövetkező reklámkampányod, termékismertetőd szerkezetét, mindenképpen ügyelj arra, hogy változatos tartalmat állíts össze. Ne csak a szöveg szempontjából gondoljunk, hanem azt nézzük, hogy mi az, amivel még meg lehet fogni a látogató figyelmét. Képekkel, grafikonokkal, diákkal, videókkal.

A jó szöveg ezekkel az elemekkel együtt képes csak igazi csodára!
Visszatérve a példa webes szolgáltatásra: ajánld fel a videót és tedd mellé a szöveges leírást is, hogy választhasson a saját szája íze szerint! Azt is vedd figyelembe, hogy egyes kommunikációs feladatok nem igazán adnak más lehetőségeket, mint a kép, hiszen a szöveg sokszor félreérthetőbb, mint egy kép.

Vegyünk egy példát: ha arról írsz, hogyan kell összeszerelni és tisztítani egy berendezést, gyorsabb, ha megmutatod nekem egy rövid videón, vagy legalább egy fotósorozaton. Ha megpróbálod elmondani, megtanítani egy összetett, szakkifejezésekkel zsúfolt szöveggel, akkor valószínű, hogy bele fogok zavarodni és nem magamat, hanem téged foglak okolni az eredménytelenségért.

szövegírás és infografikaEgy másik példa, amikor szöveg önmagában nem a legjobb megoldás, ha összetett információsorozatot akarsz átadni: például egy nagyobb iparág, vagy ország százéves gazdasági történetét, vagy az egészséges táplálkozás összetevőit. Ilyenkor jobb, ha a több száz szavas szöveg mellé adsz grafikonokat, infografikákat, melyek segítségével az írott szöveg gondolatai egységes láncolattá állnak össze az olvasó szemében, mint például ez a szemléletes piramis a helyes táplálkozás arányairól.

Az a lényeg, hogy minden ember más és más módon fogadja be könnyebben az információkat, így nem szabad egy közlési módnál leragadni a honlapon. A honlap tartalma vezesse a témát, de a képi és a videós elemek nagyon lényeges információkat rövidebb és közérthetőbb formában képesek elmondani, mint a szövegírás.

Mindezt érzéssel kell tenni, hiszen a sok kép magyarázat nélkül szintén félreérthető, ha meg egy videóról nem írunk egy rövid összefoglalót, hogy miért akarunk 5 percet elkérni a drága idejéből, ha szövegesen nem tudjuk meggyőzni a tartalom értékéről, akkor nem fogja megnyitni. Keverjük meg egy kicsit a tartalmat, hogy az emberek nézzék és olvassák, vagy esetleg még hallgathassák is.

A Web egy multimédia-környezet, és érdemes kihasználni ezt a tényt.


Szövegírás és tartalommarketing árak, információkérés. Ajánlatadás pár órán belül.