A marketing egyik legkényelmetlenebb kérdése

A piackutatásban és a marketing felmérésekben van egy kérdés, amitől viszketni kezdek. Ebben a cikkben a személyes véleményemet mondom el arról, miért nem tenném fel ezt soha senkinek. Az az érzésem, hogy valahogy belekerült a szakmai köztudatba, és azóta kiirthatatlan részét képezi a kérdőíveknek.  Kiváncsi vagy rá most már hogy melyik kérdésről van szó:

Ajánlaná Ön ezt a valamit/terméket/helyet a barátainak, ismerőseinek?

A válaszon rövid és határozott NEM. Nem ajánlom. Senkinek. Sem ezt, sem mást.  Ekkor szokott a személyes kérdező megdöbbenni. Hiszen jó volt, ez volt, az volt, ilyen csillagos a dolog, akkor miért nem?

Azért, mert a kérdés nem jelen idejű.

Ami most van, vagy volt, az rám vonatkozik, ebből határozott előny nem biztos, hogy van másoknak. Ott és akkor jól éreztem magam, tetszett, elégedetté is tett. Engem ne okoljon senki, ha mégis odamegy és neki más lesz.

Ezért én idejekorán leszoktam arról, hogy ajánlgassak. orvost, vagy személyi szolgáltatót, masszőrt, pszichológust, manikűröst, copywritert vagy bárkit. Ha meg terméket ajánlgatunk azonnal motoz a gyanú, hogy mi érdeke van ebben?  vannak tipikus kapcsolatok:

1 Szerintem jó, neki nem az, én vagyok az oka, minek mondtam, noha a dolgokra ráhatáson nincs és azt se tudom, milyen elvárásai voltak.

2 Szerintem jó, neki is, de utána attól akit ajánlottam jön vissza, hogy neki nem annyira.

Viszont a külsős minősítések lehetnek vonzók a közönség szemében

A testimonial, vagy ajánlás lehet marketingeszköz

Én ebben is kritikus vagyok, tehát azok az ajánlások értékesek, amit az ajánlott nem tud törölni, vagy szerkeszteni. Ilyen lehet a Facebook oldal minősítése, vagy ami különösen jó és gyors segítség a Google térképen adott értékelés. De ez szerintem nem direkt ajánlás, hanem az adott  pillanat, helyzet értékelése. Mindezzel együtt talán jobb, mint a semmi.

Szóval a piackutató kérdőívek ilyen kérdése meglehetősen csalóka, mert már udvariasságból is azt mondanák legtöbben, hogy igen, ők bizony ajánlanák.

Sokkalta érdekesebb a minősítés, amit telefonon, online adnak egy helyről.

Hol lehet ezt látni?

A cégem oldal adataiból egyre gyakrabban készül úgynevezett kártya, amin a vállalkozás főbb adatai, elérhetősége, esetleg egy olyan cikk szerepel, amit ő oda feltölt. De vajon hogyan lehet rávenni arra az embereket, hogy adjanak minősítést? Mi veszi rá őket arra, hogy a véleményüket megosszák? Szövegíróként vannak erre hatékony eszközeink.

Ha ezt a fontos információt szeretnéd a marketingstratégiádba is beleépíteni, akkor keress.