AI változások, amelyek felforgatták a szakmát

Az elmúlt egy év nagy AI változásokat hozott, hogy csak ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor elkezdtük használni az internetet. Vagy talán nagyobbat, de nem lehet ezt még ennyire kis távlatból látni. A SEO és a tartalommarketing szakmában mindezt a lehető leghamarabb érzékeltem.



Eleinte érdekes “játéknak” tűnt ChatGPT, nem munkaeszköznek

Mára egy egész szakma elől kirántotta a szőnyeget. Az első nagy figyelmeztetés idén január végén jött, amikor egy 500 termékes webshop termékeihez ugyanennyi termékleírást, “seo szempontból is megfelelő kis landingokat” akart a megrendelő. Ez elég nagy munka, adtunk is rá ajánlatot, hogy 3 hónap alatt meg tudjuk csinálni. Aztán aki végül megnyerte a munkát, az egy hónap alatt vállalta és harmadannyi áron, AI-val írva.

Az AI hatása azonban hamar megmutatkozott

Naívság lett volna azt hinni, hogy a magyar nyelv nehézsége megvéd a mesterséges intelligencia általi szövegkészítéstől.
Nyár végére aztán folyamatosan csökkentek az új megkeresések és az elfogadott árajánlatok. Egyre többször hallottuk azt, hogy a tartalmat csak úgy magától kiköpi a gép, miért is kellene hozzá ennyiért embert fizetni? Meg a seót is ma már gépek végzik, mi kerül ezen ennyibe?

Nem tudták az emberek a helyén kezelni a dolgot.

Egy részük szerint a gépnek sosem lesz lelke, nem érti mit ír, ostobaságokat hord össze. A másik fele meg már azt vízionálta, hogy csak elmeséli szóban a gépnek mit akar és másnap már minden magától fog működni és meggazdagszik. A legtöbben ma sem tudják fejben elhelyezni, hatalmas a szorongás és a bizonytalanság, voltak nekem is szörnyű napjaim.

Azt mondják, hogy amikor valamilyen nagyon új helyzet jön, akkor az ember háromféle módon reagálhat, mint a nyúl, aki kitévedt az országútra. Vagy ledermed és akkor vége, vagy visszaugrik, de akkor soha nem jut át, vagy előreugrik, hiszen a másik kettőneél csak jobb lehet.

De emellett én nagyon hálás vagyok ennek a folyamatnak, mert a mesterséges intelligencia többet adott, mint amennyit elvett. Az adott nem is a legjobb szó, mert nem mondta senki, hogy helló, itt van, vidd! – Inkább kivettem belőle.
Egy teljesen új szakmát és némileg jobb ügyfeleket és egy csomó érdekes dolgot, amelyekre kíváncsi vagyok. Ma a ChatGPT 4 a munkám része, promptokat írok, egyedi GPT-ket készítek főleg SEO és marketing céllal. Sőt, ezt tanítjuk is ma már cégek számára.

Sokan viszont épp emiatt szerettek bele a copywriter szakmába

A SEO ügyfelek számára tudunk annyi pluszt adni, hogy elégedettek, sőt ajánlásokkal dolgozunk. Sokkal gyorsabban látjuk át az összefüggéseket, tudunk stratégiát is tervezni. Annak kimondottan örülök, ha az ügyfél is használ AI programokat, mert akkor megvan benne a tudatosság, hogy mit várhat el. Erről a folyamatról a Forbes is írt egy jó összefoglalót.
A copywriter szakma és az AI kapcsolatáról van egy érdekes meglátásom. Az AI alkalmazások elterjedése laposan átstruktúrálta a mezőnyt. (Nem akarok történelmet mesélni, de én már a digitális kor előtt is marketinges voltam)

Vannak még klasszikus copywriter munkák, ám ezek prémium ügyfelek és jóval kevesebben vannak. Ruhaipari hasonlattal élve, van a fast fashion és van a méretes szabóság. A szakma visszatér a gyökereihez, de ennek csak kevesen képesek megfelelni. A többiből operátor lesz az AI változások ugyanis erre teszik majd őket alkalmassá.
Igen, azt hiszem mindazokból, akik nem képesek önálló gondolatokat alkotni, hanem gépiesen követik azt, amivel megbízzák őket. Ilyen munka például a 10-20 linképíéshez használt SEO cikk megírása, vagy egy webshop sokszáz kategóriaszövege. Meg merem kockáztatni, hogy az insta posztokat is jobban írja a gép. Ez saját tapaztalat.

Az írott tartalmak jelentős részét képes megcsinálni a gép, ám vannak kivételek

Az írott tartalmak jelentős részének előállítását képes átvenni a gép. Egyre jobban képes rá, így azzal kell csinálni. Sőt, egy hete már olvasószerkesztésre is tanítom magyarul, meglepően jó eredménnyel. De véleménycikket, mint amilyen ez is, vagy egy portré interjút nem, vagy csak nagyon laacsony szinten lesz képes a gép végrehajtani. Most. Hogy mi lesz később, azt nem tudom.

De aki például cégbemutató anyagot akar személyes interjúval, annak kimondottan az az igénye, hogy egy szakember foglalkozzon vele és írjon róla. Persze ma már ahhoz a munkához is használom a mesterséges intelligenciát, de csak segédeszközként.

Ahhoz, hogy hatékonyak lehessünk, meg kell ismernünk Téged, a célt, és az aktuális piacot. Beszéljük meg, hogyan szerezhetsz több és jobb vevőt a keresőből!

Záró gondolat az AI változások kapcsán

Végül bármit is mondok, az adott pillanat kimerevített képe. Lehet, hogy egy hét múlva már másképp van. A változás annyira gyors, hogy átlátni már nem tudjuk, így a legfontosabb képesség az szelektálási képesség, az alkalmazkodás, de én még hozzáteszem a kíváncsiságot is.

marketing szakkönyv

Ipari marketing és B2B marketing könyvünk

Sok ábrával, saját esettanulmányok alapján készült gyakorlatközpontú, 254 oldalas puhafedelű szakkönyv a beszerzési marketing támogatásáról, SEO-ról, az AI marketingről.

Nézd meg, olvass bele!