A blogger munka, a blogolás időbe és energiába kerül, egy jó céges blog vezetése nagyon sok munka.
Folyamatosan új tartalmakat kell írni, lépést kell tartani a szakma újdonságaival, kulcsszavakat keresni, konkurenseket figyelni. Sokszor moderálni is kell a kommenteket, párbeszédet folytatni az olvasókkal … a rendszeres blogolás nagy szívás is lehet. Lehet pénzt keresni, forgalmat nagyban növelni a blogírással, de nem mindegy, hogy ezt hogyan teszed.
A blogolás típusa 1. – Személyes blog, influenszer
Vannak sokan , akik személyes blogot vezetnek akár a cégen belül is ezek főleg a kis, mikrovállalkozások, akik például fix olvasótáborra vágynak: fitnesztanácsadó, coach, pszichológus, művész.
Nekik nem árt jó előre felkészülni az esetlegesen szembesülő kihívásokra a blogolás megkezdésekor. Mert nem csak akkor kell írni, ha kedved van hozzá. A kreatív írás, az ötlet nagyon sokat számít, de a rendszeresség is fontos. A blog írás szellemi munka.
A blogolás típusa 2. – Céges blogíró, szakíró, SEO blogger
A másik szempont, amikor nem fix közönségre, hanem a témát keresőkre, informálódókra céloz a blogolás során az ember, ezek többnyire a SEO célú blogok. Itt az impulzivitásnak és a kreatív írásnak lehet szerepe, de korántsem annyi, mint a személyes blogolásnál. A megfelelő témaválasztás és kulcsszókeresés azonban létszükséglet.
Nagy kérdés, hogy„kiszervezzem-e” a marketing blogger munka egy részét? 5 szempont mentén nézzük meg:
Ha igen, erre van néhány módszer.
Nem muszáj mindent egyvalakinek csinálni, feloszthatod a munkát: vendégbejegyzéseket fogadhatsz, házon belüli megbízhatsz szakértő kollágákat blogolni, vagy teljesen kiszervezhető a blogírás. A kiválasztott módszerhez adok most 5 tippet:
1. Kapcsolat és hitelesség – ki az aki nehezen tudja blogger -re bízni?
A személyes blogger: ő amikor blogol, meg kell erősítenie a belé vetett bizalmat és a kapcsolatát az olvasókkal. Egyre jobban megismerik és kedvelik a stílusát és alig várják, hogy elolvassák a következő bejegyzést.
Ha a blogod már nagy és megalapozott, és több ezer hűséges olvasód van, nehéz lehet kiszervezni a blogodat. Nagy eséllyel elveszítesz néhány olvasót, ha nem te írod. Viszont nyerhetsz egy kis időt magadnak, hogy addig mondjuk videózz, vagy tanfolyamot tarts…
Senki sem szereti a változásokat, de végül a dolgok rendeződnek. Főleg akkor, ha mindig minőségi tartalmat teszel közzé, méred az eredményeket, és persze, ha olyan bloggert veszel magad mellé, akinek a stílusa és hangvétele illik a meglévő vonaladhoz. Természetesen mindez csak akkor számít, ha már van közönséged.
Mi van akkor, ha kezdőként blog indítása tűnik jó ötletnek?
Az az igazság, hogy kezdettől fogva kiszervezni, vagy részben kiszervezni sokkal könnyebb. A blogodat konkrétan tartalom közzétételére építheted, nem pedig egy adott személyiségre . Nem számít, honnan származik a tartalom; amíg fontos és releváns a keresési igényekre, vagy jól rezonál a hírekre.
Blogger munka – attól nem lesz senki szövegíró, hogy volt pár cikke valahol.
A céges blogolás a legtöbb esetben részfeladat, blogger állás nem létezik. A jó bloggert meg kell találni: olyat, aki illeszkedik üzleti márkához,és a blog által nyújtott tudásszinthez. Valamennyire mindenki szakosodott, egy jó szövegíró bloggernek niche piaca van. Attól, hogy képes gépelni, netán a helyesírás sem okoz gondot, netán látott belülről szerkesztőséget, még nem blogíró.
Íme néhány kérdés, amelyre gondolni kell, mielőtt valakit megbízol blogolással
- Van-e ismerete a munkához, vagy teljesen kezdő?
- Milyen az illető írásmódja és személyisége, műveltsége?
- Képes-e mondjuk angol, vagy más nyelvű forrásanyagból is dolgozni?
- Van-e SEO szövegíró ismerete?
- Mióta ír online tartalmat és milyen eredménnyel?
A kiszervezett blog, egy blogger megbízása bizalom: megbízol valaki üzleti hírnevében, szaktudásában. Nem csak odadobsz valakinek egy pár ezer karakteres feladatot; hanem engedélyt adsz arra, hogy a vállalkozásod hangja legyen.
Ez azt jelenti, hogy a kiválasztott bloggernek képesnek kell lennie hitelességed megőrzésére (vagy növelésére), mellyel hasznosabbá, jobbá és könnyebbé teheti a cég üzleti kommunikációját.
Hol találhatsz jó bloggert, üzleti szövegírót?
- Ajánlásokkkal – ha valakinek már volt kapcsolata jó szövegíró céggel, kérd el a kontaktot.
- Blogger szabadúszó írót üzleti csoportokban, is lelsz, vagy nemzetközi szinten főleg angolul olyan gyűjtőportálon, mint az UpWork vagy a Fiverr.
- Csatlakozz szövegíró, vagy online marketing, esetleg SEO csoportokhoz, például a Facebookon, de még jobb, ha a LinkedIN-en és mindenképp szaktudásra keress. Ha valaki jó fashion blogger, gasztro blogger, bloggeranyuka, nem biztos, hogy más témában is tud írni. Ha iparban dolgozol, B2B marketing szektorban, akkor ez még fontosabb.
Az arca, kora, neme mindegy. Ezt csak azért mondom, mert egy profi szövegíró sok arcot, sok stílust is hozhat. Attól profi író, hogy ezt tudja, a közönséged lelkébe lát. De ha pusztán egyféle témát tud írni és neked pont az kell, akkor szuper az is.
3. A céges blogger ára – a pénz nem minden
Egy jó céges bloggert, netán szakírót meg kell fizetni, de ők sem mindig csak pénzt akarnak.
Vannak, akik a saját hírnevük emeléséhez, marketingjükhöz ajánlást kérnek. Mások linket kérhetnek a blogjukra, a szerző megjelölésével, ami a Google Authorship-jüket növeli. Kezdő írók gyakran olcsóbban is vállalnak munkát, ha referenciaként használhatják az anyagaidat. Senior szövegíró szinten ez már nem mindig szempont.
Mielőtt valakinek blogger munkát adnál ki, mérlegeld az igényeidet
Nőhet a forgalmam? Hitelesen ír? SEO helyezést fog tudni javítani a szövegírás? Kis social médiás szösszenetekre alkalmas-e, vagy képes egy rendes SEO cornerstone tartalmat is képes összerakni? Egy-két forintos karakteráron dolgozó, súlytalan kezdőre rábíznád-e a cégedet?
Kérlek, ne “karakterszámot” vegyél, hanem gondolatokat.
Ha a legfontosabb üzleti tárgyaláson magad mellé ültetnéd a szövegíródat a legjobb vevőiddel szemben, akkor alkalmas. Ha ezt nem vállalnád be, hiszen csak azért tartod, mert olcsón ír, akkor ezt a fenti tárgyalásos képet vedd magad elé, ha a szövegírás árakat mérlegeled.
4. Kreatív szövegíró, béríró, cikkíró – blogolás szellemíróval
A szellemíró, angolul ghost writer a te nevében ír, és te sajátként mutatod be a művet. Sok politikus, vagy celeb használ szellemírókat beszédei, könyvei, netán véleménycikkei létrehozásához; nincs ezzel semmi baj.
Mi is csinálunk sokszor ilyet, átadjuk a kész anyagot, akár blogot, akár e-bookot, sőt rendes könyvet is írattak, “szerkesztettek” már velünk. Olyan néven jelentetik meg a szerzőt, ahogy akarják, sőt teljes titoktartást is vállalunk a munkára.
Ezt ellentmondásosnak érzik sokan, főleg, ha a blogolás kerül szóba. Egyesek szerint hiteltelenné is tehet. Szerintem pedig nem, hiszen az írás is külön szakma.
Nincs semmi baj azzal, ha valakit megbízok, aki segít megírni és megosztani tudásom a hallgatósággal. Nincs erre szabály, ha abszolút nem bírod, nincs időd, vagy csak nem akarod, akkor írasd meg.
Sok cégnél, ügynökségnél szakíró bloggereket vesznek fel, akik a szakértők jegyzeteit, hangfájljait, interjú gondolatait és vázlatanyagokat nagyszerű bejegyzésekké cikkeké alakítsák. Gyakran csak a tudás érdekli az olvasóidat, nem az, hogy ki fogalmazta meg az adott cikket.
5. Mi van, ha nem sikerül elsőre a blogolás kiszervezése?
Mindig fennáll annak a kockázata, hogy nem ez volt a legjobb döntésed. Nem tetszik a szöveg, nem ad el, nem a te stílusod. Ezt mindenképpen tisztázni kell azzal, aki írja. Lehet, hogy pár javításból megérti, jobban mintha szóban ecsetelnéd. Vagy ráéreztek egymásra, vagy nem. Erre nincs garancia.
Sok év marketing szövegírási tapasztalat után azt mondom, hogy előfordulhat. Mindössze annyit kell tenni, hogy felismerd, mikor kell változtatni. Bármikor megváltoztathatod a tartalommarketing, SEO és blogolási stratégiádat.
Összefoglalás
Ebben a cikkben pár lényegi kérdést jártam körül, de korántsem jelenti azt, hogy minden kérdésre megtaláltad benne a számodra megfelelő választ. Ha mindenképpen szeretnéd tudni, hogy „kell-e kiszervezni a blogolást”, a válasz csak egy lehet: attól függ ki vagy, kinek írsz és mik a céljaid.
A blogolás kiszervezése lehet időszakos is, lehet részleges is, lehet több embert, szövegírót is kipróbálni, nincs semmi kőbe vésve.
Mivel külsős megbízásról beszélek, ez egy szolgáltatás, ami vagy tetszik, vagy nem. A blogod pusztán egy marketing eszköz a sok közül, amellyel kísérletezhetsz, tesztelhetsz és mérheted a hatékonyságot, ahogyan a marketing bármely területén teszed, mint mondjuk a social média, vagy a CPC hirdetéskezelés.
Ha blog indítása a terved, vagy megváltoztatnád a blogolási stratégiádat, javítanál a SEO helyezéseiden, az eladásaidon, a kommunikációdon, akkor beszéljünk.
Témák sorával dolgoztunk már. Segítünk megtalálni az eredményeket a céges blogolás és általában a tartalommarketing terén. Aztán vagy megíratod mással, vagy megírod saját magad.