Frissítve a 2022-es trendek szerint. Az ütős értékesítési szöveg, vagy direct response szövegírás a szövegíró szakma “szent Grálja”. Itt dől el nagyon is forintosítható módon, hogy a szavaink eladnak-e, vagy csupán írtunk egy jó fogalmazást. Röviden elmondom, hogy milyen szempontok szerint lehet eredményesnek lenni.
A legfontosabb módszerem egyszerű
Akkor tud hatni az értékesítési szöveg, ha van benne valami, ami érzelmileg fogja meg az olvasóját. Ha tehát tisztában vagyok azzal, hogy neki mi a gond, vagy ő mivé válhat, mit kaphat vele, akkor már megvan a munka egy része.
Szinte bármit be kell tudni csomagolni olyan szavakba, ami nem elad, hanem problémát old meg. ( A tukmálás már rég a múlté.)
Én soha nem árulok semmi mást, mint megoldásokat. Megoldom a hozzám fordulók problémáját, oldom a szorongását, vagy adok egy nagy lapát önbizalmat és büszkeséget. (mikor mire van szükség.) Érzelmek nélkül nem fog menni, a többi technikai tudás, ami tanulható.
Az értékesítési szöveg hossza kritikus, különösen, ha mobilon olvassák
Vajon mennyi szöveggel lehet a legjobban eladni? Mennyit írjak, ami elég ahhoz, hogy megvegye? Az a tapasztalatom, hogy nem is igzán megítni egyszerűbb, hanem végül alaposan és célzottan meghúzni a szöveget.
Ahogy régen az újságíró iskolában mondták, nem az írást nehéz megtanulni, hanem a nyers szöveg hatásos cikké szerkesztését.
Hosszan írni szinte mindenki tud. Röviden, célzottan már jóval kevesebben. Néha csak pár szó kell, 1-2 mondat. Néha több. Sőt, van amikor szinte csak egy kép és egy gomb kell ahhoz, hogy konvertáljon.
Jó eladási szöveg minta helyett léteznek tartalmi szerkezetek, modellek, melyeket lehet követni.
Ebben a cikkben több, mint 10 éves értékesítési szövegírói tapasztalat ölt testet.
Az egyetlen jó válasz az, hogy nincs minden eshetőségre azonnal rávágható mágikus szám. Hiszen nem ugyanúgy adunk el egy luxusautót, egy rendezvényt, mint egy mindennapi terméket, vagy épp ingatlant. Viszont elmondok pár szempontot, amiből kialakul a válaszod.
Alapnak fogadjuk el azt, hogy minél bonyolultabb, minél “tudásalapúbb” a téma, annál többet kell, annál többet érdemes írni róla. Egy szoftverről, tanfolyamról, vagy összetett üzleti szolgáltatásról akár 8-10 képernyő hosszan is lehet. Sőt, akár többet is. Azt láttuk, hogy akit érdekel, az bizony el is olvassa és úgy dönt. Egy minőségi, informatív, jól megszerkesztett értékesítési szöveg nagyon ütős lehet.
Az értékesítési szöveg legnagyobb barátja a jó és informatív képanyag.
Amit nem lehet szóban elmondani, ahhoz kell videó, fotó, vagy infografika. ezen nem szabad spórolni, ha az értékesítési szöveg hatását akarjuk fokozni.
Egy egyszerű, erőfeszítést nem igénylő, ám azonnali haszonnal járó feliratkozáshoz elég lehet egy jó cím, alcím és egy találó mondat. lehet még tenni hozzá 3-4 bulletpontot, felsorolást. Egyszerűen adjunk neki okot arra, hogy megtegye. ha elég jó az ok és a megfelelő közönséget találjuk meg akkor sikeres lesz.
Fontos: Minden szöveg értékesítési szöveg, ami a cég honlapján, vagy anyagaiban megjelenik, még akkor is, ha nem konkrétan az eladás a célja. Így-vagy úgy, de minden marketing, amit leírunk, mondunk, vagy rólunk mondanak.
Tartalommarketingre szükség van, blogcikkek, videók, podcastok – ott lehet bővebben kifejteni, oktatni. De most a konkrét, direkt marketing oldalról beszélek, ahol a szövegírás szerepe óriási.
Egyszerűen szeretnék értelmes választ adni a kérdésre, hogy milyen hosszú legyen az értékesítési szöveg?
A marketingesek gyakran túl sok szöveget használnak.
Pontosabban az értékesítési szövegekben sok az üresjárat. Egy fogyókúrás példával szólva, ezek az úgynevezett “üres kalóriák”, melyeket észrevétlenül veszel magadhoz olyan ételekkel, melyekre nincs is szükséged.
Különösen nagy hiba ez, amikor mobilon olvassák a szöveget és több görgetéssel juthatna el az olvasó a tényleges üzenethez. Ezzel az a baj, hogy nem fogja kivárni és jóval előbb otthagyja az oldalt. Marketing tanácsadás során az elsők között kell tisztázni, a célcsoport eszközhasználatát.
Az értékesítési szöveg, sőt, szinte minden üzleti szöveg gyakran tele van töltelékszavakkal, ahogy én mondom ballaszt dumával. A sorok között elvész a lényeg, elsikkad a konkrét üzenet.
“Cégünk a hazai értékesítési és HR piac felső szegmensében nyújt világszínvonalú szolgáltatásokat. Partnereink számára közös együttműködést, közös üzleti célokat kínálunk, illetve képzési programjainkkal egy új szemléletű generáció kinevelésében is élvonalbeli szakemberekkel működünk együtt immáron évtizedes szakmai múlttal. Mindig személyre szabott, magas színvonalú képzési portfóliót állítunk össze, melyben minden résztvevő…” és itt már el is tűnt az olvasó.
De mit is akartak mondani? – Jól tanítanak, hogy Te is és a munkatársaid is az élvonalba jussatok.
A legnagyobb hiba az egyértelmű üzenet hiánya és a körülményes fogalmazás. Ebbe a hibába rendszerint azok futnak bele, akik kissé bizonytalanok. Sokan úgy vélik, ha sokat, nagyon hosszan tudnak írni valamiről, akkor komolyabbnak, minőségibbnek látszik a dolog. Ez azonban nem minden esetben igaz.
Mi az értékesítési szöveg?
Olyan írott tartalom, amelynek az a célja, hogy megváltoztassa a viselkedést, konvertáljon, eljuttasson egy célhoz, ami végső soron lehet a vásárlás is. Vannak a figyelemfelhívó szerkezetre külön módszerek, bevált kreatív szövegíró technikai fogások, mint az AIDA modell és társaik. Ha nem világos az üzenet, akkor nem tud hatni. Ne várd, hogy a vevő kitalálja, mit szeretnél. Nem fogja. De nézzünk pár tippet:
Az értékesítési szöveg hosszát éppen azért a célhoz és az olvasási eszközhöz kell igazítani.
Legyen mindig egyértelmű, hogy kit szólítasz meg, ki a célcsoport és mi az üzenet. Mondok pár tippet, amit témától függetlenül használhatsz.
- Használj olyan címsort, ami felkelti a figyelmet. Ne félj a hosszabb címektől sem, hiszen itt van a legnagyobb esélyed arra, hogy megragadd a figyelmet.
- Az elejére tedd a lényeget, az üzenetet, mert nem lesz idő arra, hogy kibogarássza, Ma az emberek türelmetlenek.
- Gondolj arra, Te hogy olvasol mobilon. A vevőd is pont úgy fog. Használj rövidebb mondatokat és tagold a szöveget.
- Ügyelj a helyesírásra, a kellemes, szabatos stílusra
- Ne használj olyan szakszavakat, amit a vevőd nem ért. Ettől nem leszel több, de ő rosszul érzi magát tőle.
Minden szó számít
Bármennyire is szokatlanul hangzik, de a jó értékesítési szöveget éppen ezért nem írják, hanem összerakják és utána átgondoltan meghúzzák. Akkor jó, ha már végképp nem lehet kihúzni belőle semmit. Olyan, mint egy tökéletes kép, amihez egy ecsetvonás sem tehető hozzá.
A frappáns hirdetési szövegek szavait a célcsoport számára ismerős stílusban választjuk meg. Én azt javaslom, hogyha nem muszáj, kerüljük az idegen szavak, kifejezések használatát, ha van helyette magyar megfelelő. (Persze van amit nem lehet.) Nem az érthetetlenségtől tűnünk szakembernek.
Az értékesítési szövegírás ára – ezért nem lehet karakterre fizetni.
Nem írni nehéz, hanem utána úgy húzni és összefogni úgy a lényeget, hogy világos és egyértelmű legyen. ( Ha leütésszámra fizetnének, akkor ki az a bolond, aki kidobja a pénzét az ablakon azzal, hogy meghúzza azt, amit írt?)
Tudod, hogy ki tudja megírni a legjobban? – Te magad, mert most a konkrét, direkt marketing oldalról beszélek, ahol az értékesítési szöveg szerepe óriási. Te ismered legjobban a terméket és a vevőidet. Azonban ha nincs időd, akkor könnyen ki is lehet adni szövegíró szakembernek.
A jó értékesítési szövegíró megtalálása
Egy értékesítési szövegírónak kiadott brief nagyban megkönnyíti a minőségi feladat megkövetelését. Ha egyvalakivel dolgoztatsz akkor az illető kreatív szakember beletanul a cég működésébe, a termékekbe, a célcsoportba. Az a lényeg, hogy kommunikáljatok egymással és pontos célok, elvárások, KPI-k mentén dolgozzatok.
A szövegíró briefet is megcsináljuk egyeztetés alapján. Ez az a pontos útmutató, amely alapján pontosan tud egy értékesítési szövegíró dolgozni.
Általában egy témakört, vagy egy cég dolgait azonos ember írja meg. Akinek van affinitása, tudása a téma iránt és beletanulni is jobban tud, van a témához közeli referenciája. Ha kiadod a szövegeid megírását, akkor őt könnyebben megtalálod itt, mintha egyesével próbálkoznál.