Hogyan dolgozik a marketingszöveg írója?

A marketingszöveg külsős szakértővel történő megíratása érdekes szolgáltatás: sokan művészetnek, sokan egyszerű iparnak tartják, de olyanok is vannak, akik elképednek azon, hogy ilyesmivel  emberek foglalkoznak. Ebben a cikkben elmondom, milyen szempontok szerint és hogyan lehet a marketingszöveget megíratni.

Miért jobb, ha üzleti szövegíró írja meg a weboldal tartalmát?

Nos, azt hiszem, akiknek már megfordult a fejében, hogy weboldaluk, marketing anyagaik szövegét nem saját maguk, vagy valamely kollégájuk, írja meg, de reklámügynökségekhez sem tudnak, vagy akarnak fordulni – azok számára ez a pár gondolat hasznos mentőövként szolgálhat.

Megmondom őszintén és magam még soha nem vettem igénybe külsős szövegíró segítségét – mindig magam írtam – de bele kell magam most élni ebbe a helyzetbe is. A beleélésről még ejtek pár szót, hiszen ez a dolgok kulcsa.

A marketingszöveg nagyfokú beleélést kíván

A legfontosabb, hogy meglegyen a probléma érzékelése, azaz tisztában legyünk azzal, hogy a saját írás gyökeresen eltér a szakember általitól. Objektíven kívülről sok minden másképpen látszik, egy külsős látásmódja más, és ne felejtsük el, hogy a célcsoport is „külsős emberekből” áll.

Nem az a kérdés, hogy kell-e szövegíró, és az mennyibe kerül, hanem az, ha nem maga írja, akkor mennyi időt és energiát spórolhat, illetve a hatékonysága mennyivel tér el? Ezt mindenképpen érdemes mérlegre tenni.

A szövegíró mennyit tud lendíteni a dolgokon?

Egy hírlevél készítés a kampány, vagy egy weboldal árának töredéke. Mondhatnád azt csak szövegírás, de mégis az a lelke! Ha nem jó a szöveg, ha nem hiteles, meggyőző, akkor hiába a szép dizájn, a drága programozás, a tárhely, a médiavásárlás, stb. együtt mehet a levesbe az egész!

A marketingszöveg a stratégia része

tartalommarketing írás célcsoportra szabott marketingszöveg


Öszintén szólva egy weboldalt szerintem egy marketingessel és egy szövegíróval kellene kezdeni kitalálni, felépíteni és amikor „papíron kész”, felállt a koncepció és az üzenet, akkor kellene a webmestert, meg a dizájnert belevonni.


Gyakorlatban sajnos többnyire pont fordítva van, már elköltöttek jelentős összegeket a formára, míg a tartalom sehol – viszont az egész projekt sikerességét az utólag belevont szövegírón kérik számon, tőle remélvén a megváltást. Sok felesleges kiadást és időt spórolhat meg azzal, ha a szövegírót már a legelejétől belevonja!

De akkor hogyan dolgozik egy szövegíró ügynökség?

Nekem a leendő vevő helyzetébe kell beleélnem magam, hogy a megrendelőm által kért dolgot a a legelőnyösebb színben tüntethessem fel. Ehhez nagyon sok információra és kommunikációra van szükség. A marketingszöveg akkor jó igazán, ha nem is látszik annak: olvasmányos, informatív – értéket ad. Érték pedig az, amit az olvasó keres. Akkor tudom a legjobban megcélozni, ha van róla tudásom: tudom, hogy

  • mit szeretne, mivé akar válni
  • mi a „fájdalompontja”, mitől fél
  • hogyan tudom megkönnyíteni az életét, mik a nehézségei
  • vagy mit akarna adni másoknak
  • hogyan lehet jobb szülő, vezető, szakember, hr-es, stb…
  • Hol tud időt és pénzt spórolni
  • minek örül, mivel szórakozik

Csak úgy tudok írni a legkülönfélébb témákról, ha van anyagom. Felkészülök belőle, utánanézek, mint amikor újságíróként riportalanyom tevékenységét kellett megismerni, hogy jól tudjak kérdezni. Ha van friss piackutatásod, az is segíthet. Enélkül nem megy a szövegírás egyelenegy weboldalra sem!

A hatékony marketingszöveg titka a beleélés

Hogy mitől hatékony mégis? Onnan, hogy a szövegíró az emberekből, az emberi érzelmekből készül elsősorban: csak akkor tudja közvetíteni megfelelő módon az információkat. Embereknek írok, még akkor is, ha céges a célcsoport, embereknek, akiknek vannak problémái, vágyai, igényei, akik hiúk, vagy éppen szeretnének elkerülni valamit.

Teljesen független ez a formátumtól. lehet céges blog írása, weboldalszöveg, hírlevél

Segítek megírni magától értetődő dolgokat is – például azt, hogy ha valaki szövegírót hív weboldala tartalmának írásához, frissítéséhez, akkor őt fogják jobban szeretni, ő lesz sikeresebb, hiszen az ügynökség csupán a háttérmunkát végzi hozzá.

Jó marketingszöveg csak alapos kérdések (brief) után írható

A legfontosabb az, ha jó válaszokat akarunk, jól kell kérdezni. Ezt az újságíró iskolában már a legelején elmondták. A marketing szakmában ez pontosan így is van. Akkor jó egy szövegíró, ha kérdez. Kérdez a szövegírás ár kiajánlása előtt és kérdez a munka során is. Sőt az eredményt is szeretné tudni!

Amikor egy cégnek folyamatosan írunk, akkor a munka során egyre jobban megismerjük az adott piacot, piaci szegmenst. A marketing szöveg írása így egyre jöbb lehet, már félszavakból is megértjük egymást. Minden kezdet nehezebb, különösen akkor, ha valaki először bíz meg mást azzal, hogy írjon neki.

Gyakorlatunk van abban, hogy a kezdeti nehézségeket kiküszöböljük. Van, akinél az első munka is zökkenőmentes, van akinél hosszabb kicsit a betanulási „összecsiszolódási idő”. Épp ezért mi igyekszünk abban is segíteni, hogy te is elégedett legyél és a vevőid is (na meg mi se érezzük magunkat rosszul). Ez egy több tényezős, komplex rendszer, ami nagyon jól tud működni.

Akkor jó egy megrendelői kapcsolat, ha folyamatos és kölcsönös a kommunikáció.