Az online marketing egyik legfontosabb kifejezése a kulcsszó. Nem csak SEO, vagy a keresőoptimalizálási munka során kap szerepet, hanem a Google Ads keresési kampányoknál is. Cikkünkben bemutatjuk röviden, ami a legjobban érdekel: vajon mi és hogyan hozza majd a konverziókat és a vevőket?
A kulcsszó jelentése
Bármilyen szó, szókapcsolat, keresési kifejezés, amit beírnak – vagy újabban már a hangalapú keresés során diktálnak – a keresőbe. Egyszerűség kedvéért maradjunk a Google-nál, ez hazánkban a legelterjedtebb.
Akkor lesz sikeres egy tartalom a keresőben, ha minél nagyobb részben egyezik a keresési szándékkal (angolul search intent). A szándék pedig az esetek döntő többségében információkeresés, szórakozás, ritka esetben direkt vásárlás a cél.
Ábránk a keresési szándéktípusait és mennyiségbeli elosztását mutatja százalékos arányban. Ez egy összefoglaló becslés, az adatok iparágak szerint változhatnak. De a lényeg azonos. Amikor a kulcsszóról beszélünk, akkor döntően információkeresési szándékot kell kielégíteni a tartalommal.
Ha csak a konkrét eladásokat nézzük, akkor legfeljebb 12% lehet, vagyis az alsó két sor. Azonban soha nem lesz sikeres az a webhely, amelyik nem veszi figyeleme az első egyet, vagy kettőt, vagyis az információkeresést és a helyi sajátosságokat (ha lokális vásárlás a cél).
Mit szeret a Google? – azt, amit az emberek jónak tartanak.
Egy adott tartalmat, blogcikket, kategóriaszöveget, videót stb, úgy kell megírni, egy URL-t úgy kell felépíteni, hogy az adott keresési szándékra, a lehető legjobb megoldást, választ adhassa. A SEO szövegírásról ez a legfontosabb, amit tudni kell.
Ennek része az, hogy a megfelelő kulcsszavakat is megtaláljuk hozzá, de mára már az algoritmusok vannak annyira fejlettek, hogy akkor is megjelenhet egy adott keresőkifejezésre egy tartalom, ha szó szerint nem is tartalmazza.
Ezt tartja szem előtt a Google is,
hiszen nem a keresőnek írjuk a dolgainkat, hanem az embereknek. Ha jól csináljuk, akkor jó keresési élményt adunk, így az oldal előrébb juthat az organikus találati listán.
Régebben, úgy 10-15 éve elég volt, ha jó sokszor beleírtuk a szövegbe a kulcsszavakat és az oldal máris top helyezésben volt. Ezt a halmozást (keyword stuffing) ma már spamelésnek érzékeli, hiszen senki nem olvas szívesen olyan szöveget, amely papagájként ismételget dolgokat.
Van ideális kulcsszóarány?
A legfrissebb trendek szerint nincs. Természetesen kellenek a lényegi helyeken (title, URL, descriprion, sőt a szövegtestben is keresőkifejezések) ám nem csak ezen áll, vagy bukik a siker.
A jó tartalom életszerű, olvasmányos, tagolt és ami most már a legfontosabb: mobilon is jól olvasható. Így nem az a kérdés, hogy hány kulcsszó kell, hanem az, hogy a tartalmad értékes-e, vagy sem?
A jó kulcsszavak keresése
Többféle kulcsszókereső eszköz is létezik: a leggfontosabb és ingyenes az a Google Ads Kulcsszótervező eszköze. Itt meg lehet nézni mekkora keresés van egyes szavakra, illetve ajánl kapcsolódó kifejezéseket is. ha elmentjük, akkor a keresési kampánykezelésnél különböző szinteken lehet hozzáadni a kampányhoz
A keresőszavak formái mennyiség és relevancia szerint
Két furcsa szóval ismerkedünk meg, amit legjobban ez a kengurus ábra segítségével lehet megjegyezni. A függőleges tengely a keresési mennyiségek száma (volume of searches) , a vízszintes tengelyen pedig a pontosított kifejezések száma. Amikor a tartalom optimalizálásáról van szó, mind a kettőre figyelj.
Bighead kulcsszavak
A big head magyarul nagy fejet jelent. Amikor keresésről van szó, nagyon sok ember keres teljesen általános dolgokat, azonban ezek relevanciája, vagyis a Te oldalad témájához való tartozása nem annyira pontos. Azonban egyes erős, nagy versenyt hozó szavakra érdemes hirdetni, illetve elöl lenni. Minden témában van pár ilyen, bármivel is foglalkozol.
A longtail kulcsszavak
A longtail jelentése magyarul: hosszú farok. A nyelv, az emberek szavai rendkívül sokfélék lehetnek, így azt lehet mondani, hogy a longtailek száma szinte végtelen, mindig akad újabb és újabb – különösen amióta a hangalapú a keres terjed, még gépelni sem kell. Ezek lehetnek komplett kérdések, vagy több szavas kifejezések is. Viszont ezek nagyon is relevánsak, mert pontosabban megfogalmazzák a szándékot.
Kulcsszó csoportosítás közvetlen bevétel szerint
Hiba lenne azonban csak a vásárlási célú kifejezéseket erőltetni, az okos stratégia minden keresési szintet képes megfelelően irányított tartalommal ellátni.
Összefoglalás: a helyes kulcsszó csoportok összeállítása és a tartalom optimalizálása sok jó értdeklődőt hozhat, akikből vevő, vagy ügyfél lehet. Nincsenek csodák, vagy olyan keresőkifejezések, melyek “bevonzzák a látogatókat” – inkább azt mondom stratégia mentén haladjunk és a kulcsszó választása, teszelése taktikai próba.
Ha marketing tanácsadásra lenne szükséged, vagy megnézetnéd, hogy a konkurenseitd mit csinálnak jobban, akkor beszéljünk.