Linképítés témakörben sok félreértés kering, cikkünkben a valós, gyakorlati részéről lesz szó és a várható eredményekről. Mutatunk konkrét esettanulmányt is. A keresőoptimalizálás (SEO) világa összetett, tele van szakzsargonnal. Akad azonban egy kifejezés, amellyel szinte biztosan találkoztál már, vagy ha nem, mindenképpen ismerned kell, mert ez a keresőoptimalizálás három alappillére közül az egyik.
Ez pedig a linképítés, avagy a backlinkek számának növelése.
A backlinkek egyszerűen más webhelyekről a webhelyedre mutató hivatkozásokat jelentenek. A viszontlinkek olyanok, mint a jó öreg suttogó propaganda digitális változata, és hihetetlenül fontosak a webhelyed SEO szempontjából.
Szinte mindenki szeretné, ha weboldala, webshopja a keresőkből szerezne látogatókat. A közhiedelem úgy tartja, hogy ezek “ingyen kattintások”. Fizetni valóban nem kell értük (mint például a PPC hirdetésekért), ám ezeknek nagyon iis megvan a maguk költsége.
Miért érdemes törődnöd a backlinkekkel?
A keresőmotorok, mint például a Google, fontos tényezőként tekintenek a viszontlinkekre a webhelyed hitelességének és rangjának meghatározása során.
Ha a weboldalad természetes ütemben gyarapodó, releváns és minőségi backlinkkel rendelkezik, az azt jelzi a keresőmotorok számára, hogy tartalma értékes a felhasználóknak, így a keresési eredményekben előresorolja.
Ha nem hallottad még, ezt muszáj elmondanom
A Google abból indul ki, hogy egy tartalmat azért hivatkoznak meg, mert hasznos és kábé minden mesterséges manipuláció ezen felül ellentétes az irányelvekkel. Szép dolog az idealizmus, ám amíg verseny van, sokan harcolni fognak a top helyekért.
A backlink-építésnek van helyes és helytelen módja
Anélkül, hogy elspoilerezném a cikket, elmondhatom, a prémium linképítés a jó, a linkfarmolás a káros. Linkfarm annyit jelent, hogy olyan oldalról érkezik backlink, amelynek egyetlen célja, hogy hivatkozásokat tartalmazó cikkek garmadáját tegyék közzé.
A keresőrobotoknak szánt, gyenge minőségű, kulcsszavakat halmozó, primitív tartalmakkal teli gyűjtőoldalak, ahol úgy sorjáznak a random cikkek, mint a tanyán a saláták.
A keresőmotorok pedig kifejezetten spamnak tartják ezeket az oldalakat – legalábbis hivatalosan. Ám az, hogy léteznek és működnek, azt mutatják, hogy nem feltétlen eszik olyan forrón a kását.
Ezzel elérkeztünk a blogbejegyzésünk lényegéhez: a prémium linképítés és az olcsó linkcsomagok, linkfarming összehasonlítása, valamint ezek hatása a weboldalad sikerére.
A SEO linképítés és a backlink stratégiák értelme
Mielőtt belemerülnénk a prémium linkmarketing és az olcsó linképítés sajátosságaiba, szánjunk egy pillanatot a SEO linképítés tágabb fogalmának megértésére.
Mit jelent a linképítés? – Egyszerűen fogalmazva, a linképítés off page seo folyamat, amelynek során más weboldalakról hivatkozásokat kapunk a weboldalunkra. Ez részben lehet spontán, melyet egy jó tartalom fog hozni – nyilván ez az ideális eset. (Hogy milyen is az a tartalom, amely spontán natív linkek tucatjait hozza, arról még szó lesz.)
Másfelől pedig van a linkszerzés, amelynek sok módszere van. Ez mindenképpen egy tudatosan épített folyamat, melyhez folyamatos mérés is társul
Az oldal linkprofiljának fejlesztése
A linképítés, angolul linkbuilding a SEO-stratégia szerves részét képezi, mivel segít javítani a webhely láthatóságát a keresőmotorokban, növeli hitelességét, és nagyobb forgalmat generálhat.
De amennyit javíthatnak a jó linkek, legalább akkora kárt is okozhatnak a toxikusak. Vagyis a linképítés önmagában Janus arcú folyamat.
Számos linkstratégia létezik, amelyeket a SEO szakemberek alkalmaznak
A SEO stratégiák nagyjából „fehér kalapos, szürke kalapos és „fekete kalapos” technikákba sorolhatók. Az elnevezés a western filmek jófiú vs.rosszember ikonikus megjelenéséből ered.
- A fehér kalapos SEO technikák (whitehatter) azok, amelyek betartják a keresőmotorok irányelveit, és arra összpontosítanak, hogy értéket nyújtsanak a felhasználóknak. Ezek közé tartoznak az olyan módszerek, mint a kiváló minőségű tartalom létrehozása, a vendégblogolás és a befolyásos szereplők elérése.
- A fekete kalapos SEO technikák (blackhatter)azok, amelyek kifejezetten ártalmas, megtévesztő gyakorlatokkal próbálják manipulálni a keresőmotorok rangsorolását. Ide tartoznak az olyan módszerek, mint a túlzott kulcsszóhasználat, a rejtett szövegelemek, átdobó oldalak, stb. Linképítés szempontjából a linkfarming, egyes automatizmusok illetve a link attack lehet ilyen. Ezt mondja a Google
- Végül vannak a szürke kalapos SEO technikák (grayhatter) , ebből is sok van, amelyek a kettő között a még tűrhető sávban mozognak. Klasszikus értelemben a linkek vásárlása is bizony ide tartozik.
Eddig követhető, igaz? Akkor most merüljünk el mélyebben a témában, hogy mitől jó, vagy mitől rossz valami.
Mi az a prémium linképítés?
Neve is mutatja, hatásos módszer a weboldaladra mutató minőségi hivatkozások szerzésére. Ez magában foglalja a linkek megszerzését olyan jó hírű, nagy tekintélyű webhelyekről, amelyek relevánsak a Te iparágadhoz vagy szakterületedhez.
Ezeket a linkeket olyan módszerekkel lehet megszerezni, mint például olyan értékes tartalmak létrehozása, amelyekre mások is szívesen hivatkoznak, kapcsolatok kiépítése iparági befolyásos szereplőkkel, valamint vendégblogolás releváns oldalakon.
A legfontosabb dolog, amit itt meg kell jegyeznem, hogy a prémium backlinképítés a minőségről szól, nem pedig a mennyiségről. Nem arról van szó, hogy minél több backlinket szerezzünk, hanem arról, hogy a megfelelő helyről szerezzük meg. Ez egy kicsit több erőfeszítéssel és befektetéssel járhat, de a megtérülés egyértelmű.
A prémium SEO linképítés előnyei
Miért érdemes tehát a prémium módszert választania az olcsóbbakkall szemben? Három nyomós okot is említek.
- Relevancia: egy hivatkozás akkor értékes, ha a szövegkörnyezete összhangban van azzal a tartalommal, amire hivatkozik. Ha ipari tisztítószereket árulsz, nem feltétlenül jó, ha egy utazási magazinból kapsz linket. Hiába erős az oldal, de nem releváns.
- Minősített forgalmat irányíthatnak a weboldaladra. Mivel ezek a linkek jó hírű, erős, releváns webhelyekről származnak, a rájuk kattintó emberek nagyobb valószínűséggel érdeklődnek a tartalmaid iránt, és nagyobb valószínűséggel konvertálnak.
- Fenntartható, hosszú távú stratégia. Bár eltarthat egy ideig, amíg eredményeket látsz, az előnyök hosszú távúak, és akár évekig kifizetődnek. Magának a domainnak az értéke, ereje nő általuk.
Milyen kárt okozhat az olcsó linképítés?
A linkfarming ma már fekete kalapos SEO-technika, amelynek lényege, hogy webhelyek hálózatát hozzák létre kizárólag azzal a céllal, hogy egymásra hivatkozzanak. A cél a weboldalra mutató backlinkek számának mesterséges felduzzasztása a keresőmotorok rangsorolásának manipulálása érdekében.
(Volt olyan időszak sok évvel ezelőtt, amikor ez működött. Ma már nem kívánatos gyakorlat, de sokaknak több éve megállt az órája.)
A gyanúsan olcsó linképítés veszélyei és hátrányai
- Az első és legfontosabb, hogy ez ellenkezik a Google irányelveivel. A Google kifinomult algoritmusokkal rendelkezik, amelyek képesek észlelni a természetellenes linkmintákat, és ha kiderül, hogy webhelyed linkfarmingban vesz részt, büntetést kaphat, amely lehet egyszerű hátrasorolás, de akár egy időre ki is kerülhetsz a keresőkből
- Másodszor, a linkfarmokból származó linkek alacsony minőségűek, és nem nyújtanak valódi értéket a felhasználók számára. Ez azt jelenti, hogy nem valószínű, hogy érdemi forgalmat generálnak az oldaladra.
- Rövidtávon talán hozhat némi eredményt, ez nem fenntartható vagy hosszú távú stratégia. A kockázatok messze meghaladják az előnyöket.
Mikor kezdj el gyanakodni? – Sokan kapnak remek ígéreteket “linkcsomag ajánlatokat” indiai, orosz, távol keleti, vagy beazonosíthatatlan cégektől: “önműködő SEO robotokat” “BPN automatizmusokat” és hasonlókat. – Ne dőlj be!
A másik veszély a “lejárt szavatosságú” hazai szaki, aki azt tanácsolja, hogy egy témára épít neked 20-30 stb. weboldalt külön domainekre és az mind csak a tied lesz és jól összelinkeli és mindenre első leszel majd. Vagy inkább nem. Mind a mai napig találkozunk ezzel a makacs tévhittel.
Legyen egy-vagy két oldalad, de az jó, a tucatnyi gagyi helyett. Foglalkozz egy oldallal és ne porlaszd szét a büdzsét, hiszen a sok kicsi és gyenge nem tudja felvenni az ütemet a nagy és erős weboldalakkal.
Linképítés árak
Nehéz konkrét összeget mondani, attól függ milyen nehéz terepen akarsz sikereket elérni. Függ a kulcsszavak számától, erejétől de olyan 100 ezer forint a legalsó határ szerintem a hazai piacon prémium linképítés árban.
A felső határt te mondod meg – attól függ, mi éri meg neked. Mivel a top helyezés(ek) organikus kattintási mennyiségét ma már elég jól meg lehet mondani, így te fogod tudni, hogy az a számú látogató mekkora mennyiségű bevételt hozhat az eddigi tapasztalataid alapján. Tudni fogod, hogy mi éri meg 🙂 de a kalkulációban segítünk.
Esettanulmányok linképítésre:
Esettanulmány 1.
8 hónap alatt az organikus forgalom vezető lett
Ügyfelünk új oldalának tartalmát SEO kulcsszó és konkurencia elemzés után építettük fel. Nehéz és lokális piacra akart bejutni, melynek szereplői 2-3 nagy és több kis vállalkozás.
A linképítés menete: mikor megvolt az oldal és a tartalom, valamint az on site seo beállítások, akkor kezdtünk neki. Főoldali és aloldali (deeplink) hivatkozásokat építettünk. A deeplinkeléshez összegyűjtöttük a lehetséges szakmai oldalakat, magazinokat, téma relevancia szerint.
Utána néhány olyan helyi híroldalt, ahol megjelenhetett rovat tartalommal – ez a lokális linképítés miatt kell.
Végül olyan konkurenseket kerestünk meg, akik pont ugyanazt szolgáltatják amit ő, ám földrajzilag eltérő helyen. Vagyis magas relevanciaszinttel keresünk vendégblogolási helyeket linképítés céllal. Ez persze nem olyan egyszerű a hazai piacon, mint amilyennek leírva tűnik. A munka jelenleg is tart.
2022 novembere és 2023 júniusa között az oldal nulláról 179 kulcsszóval indexált és a top 5 kulcsszavára már az első oldalon magas helyezésekben van. Ez azt jelenti, hogy az organikus forgalma átvette a vezető szerepet a fizetett PPC kampányoktól. Illetve azt is, hogy a stratégia szerinti felépítés a SEO- ból jött fizető ügyfelek számában is megmutatkozik.
Természetesen nem fogjuk azt sem abbahagyni, mert az első oldalon 2 helyen mindig jobb megjelenni 🙂
Esettanulmány 2.
SEO ügyfelünk klasszikus “marketingsérült” volt
Amikor megkeresett minket, akkor már 17 (!) különálló weboldala, köztük két webshopja volt különböző állapotokban, de ügyfelet csak ismeretségből, illetve PPC kampányokból tudott szerezni. (offline marketingeszközöket árult).
Mint kiderült belső marketingese a weboldalkészítéshez ért főleg, illetve hirdet. A linképítés és a SEO terén nem volt képben, így ha valami nem ment, csinált újabb és újabb oldalakat, a konverzió optimalizálás CRO terén sem volt képben.
Végül egy domaint vállaltunk el az összesből, bár ügyfelünk nagyon szerette volna az összeset. Kiválasztottuk a legrégebbit. Az adott oldal technikai és tartalmi frissítése, szövegírása után a meglévő linkprofilt néztük át és tisztítottuk ki: több száz linfarmos spam linkje volt, melyet kb. egy éve egy indiai ajánlat nyomán vett. (Ezen kicsit meg is volt sértve, hogy csak úgy kidobtuk, amikor ötven dollárt fizetett érte…)
Igen a linkmegtagadás, link visszautasítás is linképítő eszköz, mert nem csak hozzáadni kell tudni, hanem elvenni is, illetve felismerni, hogy mikor melyiket kell tenni. Erről a Google így ír
Már ez a pár dolog önmagában is elindította felfelé az oldalt, de elkezdtünk havi 1-2 szakmai ipari portálon cikkezni, illetve olyan helyeken, amelyeket a célcsoportja néz. A megbízásunk 1 évre szólt. Elértük azt, hogy a legtöbb új megkeresése százalékos arányban organikus forrásból jött. Bevétele terén még a kapcsolati háló vezetett.
Egy év után visszaadta az oldalt a belsős kollégának. Csak annyit tudok, hogy az oldal pár hónapon belül már nem volt a top találatok között.
Ezek az esettanulmányok alátámasztják a következetes linképítés fontosságát a weboldal sikere szempontjából.
A hatékony linkszerzés 5 módszere
Honnan és hogyan lehet jó linkeket szerezni a weboldalra?
1
Koncentrálj a minőségre a mennyiség helyett. Jobb néhány jó minőségű backlink jó hírű, releváns webhelyekről, mint rengeteg rossz minőségű backlink irreleváns vagy spammelő webhelyekről. Törekedj a természetességre, mind a megszerzés ütemében, mind pedig a linkelt oldalak változatosságában, sőt az horgonyszövegek, angolul anchor text variációiban is.
2
Hozz létre értékes tartalmat. A minőségi hivatkozások megszerzésének legjobb módja, ha olyan tartalmat hozol létre, amelyet mások értékesnek találnak, és amelyre hivatkozni akarnak. Ez lehet egy összefoglaló cikk, egy infografika, egy online kalkulátor, esettanulmány, kutatás, összehasonlítás, termékteszt, ártáblázat, bármi.
3
Építs kapcsolatokat. Az iparág befolyásolóival és neves webhelyekkel való kapcsolatépítés lehetőséget teremthet a vendégblogolásra és az együttműködés más formáira, amelyek értékes backlinkeket eredményezhetnek. Jók az olyan oldalak is, melyek hasonló célközönséget szolgálnak ki, de nem szorosan konkurensek.
4
Tanulj a konkurenciától. Egy jó SEO szoftverrel láthatók a versenytársakra, konkurens oldalakra mutató domainok és linkek. ( Ezek már nem ingyenes eszközök). Próbáld meg te is megkeresni ezeket a helyeket és linkeket szerezni. Jó, persze nem sikerülhet minden. Egy fotós webáruháznak a NASA-tól volt egy bivalyerős linkje, mivel díjat nyert a fotópályázatukon. Egy ilyen linket nem lehet csak úgy leakasztani. De legalább tudtuk, hogy jövőre is lehet nevezni. Hajrá, egy ilyen link hihetetlenül értékes!
5
Vedd meg, de előtte csekkolni kell Sok felület kínál PR cikk helyeket, linkmegjelenítést médiaajánlatban, vagy azon kívül. Hasznos és gyors módszer a vásárlás, de ésszel, mert ahogy mondani szokták, nem mind arany, ami fénylik.
A feltüntetett referenciaszámokat egy SEO szoftverrel ellenőrizzük le, így azonnal látszik igaz, vagy sem? Ami még fontosabb: emelkedő oldalt keressünk, mert ahogy nő az értékük húzzák felfelé a mi oldalunkat is – híres, de hanyatló dinoszauroszok le fogják húzni az oldalt. Ez pedig a lehúzás mindkét értelmét jelenti.
Haladó linképítési technikák
Felhőkarcoló – skyscraper módszer
Felhőkarcoló technika – amikor olyan tartalmat hoz létre, amely jobb a vezető témánál és ezt elküldi mindazoknak a webhelyeknek akik a témavezetőt linkelik. Az új és jobb tartalom „átveszi” a régebbi linkelés egy részét és ezzel fölébe nőhet, vezető helyet kap. Nem mindig alkalmazható, és nagyon átgondolt és minőségi tartalom kell hozzá.
Tört linkes technika – broken link
Keressünk oldalunknál olyan külső oldalakra mutató hivatkozásokat, amelyek 404-es, az oldal nem található hibákat adnak vissza. Javíttassuk ki. Nézzük meg ugyanezt a konkurenciáknál is és javasoljuk helyette a saját, frissebb és jobb tartalmunkat.
Toplista készítés technika
Készítsünk olyan toplistákat iparágunkról, amely értékes információkat ad. Az emberek imádják az ilyen tartalomtípusokat és szívesen osztják meg, hivatkozzák meg. A másik előnye ennek az, hogy a weboldalról kifelé mutató linkek is releváns oldalakra mennek és a kimenő linkhálózat minősége is befolyásolja egy oldal minőségét, nem csak a bejövő. Merész húzás végiglinkelni a konkurenciát, de néha hasznos!
Surround Sound
A Surround Sound Marketing kifejezés egy olyan stratégiára utal, amely arra törekzik, hogy a lehető legtöbb legmagasabb rangú oldalon találjanak meg, szemben azzal, hogy saját domainjét a találatok élére kell helyezni. Keressük meg azokat az oldalakat, amelyek elöl vannak a mi témánkra és érjük el, hogy szerepeljen rajta a mienk. Ez részben a toplistás technika folyománya, csak a másik oldalról. Nem a mi weboldalunk van elöl, mégis minket lát meg a júzer.
Az, hogy mikor melyik technia a célravezető, az mindig az adott területen lévő viszonyok ismeretében dől el.
Összefoglalás
Sok volt ez a cikk, tudom. Azonban akár végig tudtad olvasni, aká nem, azt biztosan lehet érezni, hogy a linképítés egy olyan SEO eszköz, amellyel nem csak építeni, hanem ártani is lehet.
Azt is láttuk az esettanulmányból, hogy viszonylag belátható időn belül kézzelfogható SEO eredményeket lehet vele elérni.
Válassz tehát olyan linképítőt, aki komplex gondolkodásmóddal rendelkezik: előbb mér és csak utána kezd el dolgozni. Ne vedd komolyan a túl olcsó ajánlatokat és tudnod kell azt is, hogy ezzel egy hosszútávú folyamatra fogsz berendezkedni. Fektess be prémium minőségű backlink-építésbe, linkmarketing tanácsadásba és figyeld, ahogy webhelyed a siker új magasságaiba emelkedik.
Keress meg és javítsunk az oldalad láthatóságán!