SEO optimalizálás: 2024 a szemantikus SEO éve

szándék szerinti optimalizálás

Cikkem célja, hogy bemutassa a SEO optimalizálás új távlatait és értelmezze a szemantikus SEO fogalmát, mint egy kifinomultabb és hatékonyabb megközelítést.

Mi a szemantikus SEO?

A szemantikus SEO a tartalom optimalizálásának kifinomult megközelítését jelenti, amely a használt szavak mögött rejlő jelentésre és szándékra összpontosít, nem pedig pusztán a szavakra. Egyszerűen fogalmazva:

  • A hagyományos SEO a kulcsszavakra összpontosít.
  • A szemantikus SEO a fogalmakra és a témákra összpontosít.

Célja, hogy a weboldal tartalma relevánsabbá váljon a célközönség számára, és jobban megfeleljen a keresőmotorok által használt mesterséges intelligencia (AI) és gépi tanulás elvárásainak.

A szemantikus SEO optimalizálás jelentősége

A szemantikus SEO alkalmazásával javíthatod a weboldalad keresőmotoros helyezését, növelheted a forgalmat, és jobb konverziós arányt érhetsz el akár már azzal is, ha megújítod a weboldalaid tartalmát.

A mai digitális környezetben, ahol a keresőmotorok egyre ügyesebben értelmezik az összetett felhasználói lekérdezéseket, a szövegkörnyezet egyre fontosabbá válik. Összhangban van azzal, ahogyan Google algoritmusai, a legújabb updatek után feldolgozzák az információkat – a mélységet, kontextust és hasznosságot kínáló tartalmakat helyezik előtérbe.

Ez a módszer nem csak a felhasználói élményt javítja a pontosabb és átfogóbb információk nyújtásával, hanem javítja a webhely láthatóságát és hitelességét is. A tartalommatketing célja az, hogy a látogatóban bizalmat építsen, felesleges túlírni a cikkeket.

A szemantikus SEO és a hagyományos kulcsszó alapú SEO rövid összehasonlítása

JellemzőHagyományos SEOSzemantikus SEO
FókuszKulcsszavakSzándék, kontextus, jelentés
CélA keresési eredményekben való magasabb helyezés a célzott kulcsszavakraA keresési lekérdezések mögött rejlő felhasználói szándék kielégítése releváns és informatív tartalommal
MódszerekKulcsszókutatás, kulcsszóbeillesztés, minél több magas DR backlink építéseTémamodellezés, vevőtípusok használata, belső és kimenő linkek optimalizálása
ElőnyökAz eredmények, könnyen mérhetők a helyezések monitorozásávalA helyezéseken túl, jobb felhasználói élmény, növelhető a konverziós arány, hangsúlyos a márkaépítési lehetőség
HátrányokGyorsan elavulhat a keresők algoritmusainak változásával.Több szaktudás és élő munka kell, hozzá. De ez is elavulhat idővel,
táblázat az áttekinthetőség kedvéért

Tapasztalatom szerint a hagyományos SEO túlzottan a kulcsszavakra összpontosít. Még a mai napig is látok olyat, hogy egy bloghoz írnak sok száz cikket, azonos kucsszóval, sőt konkrétan azonos mennyiségű szövegbe illesztett azonos kulcsszó aránnyal. Készül 50 cikk indukciós sütőre, 80 cikk duguláselhárításra, vagy 20 cikk bambuszzoknira. Rémálom elkészíteni és ma már semmi haszna!

Ami régebben jó volt, ma már nem az

A hagyományos megközelítés sok esetben csak a mennyiségre figyelt, így figyelmen kívül hagyta a tartalom minőségét és gazdagságát, ami rossz felhasználói élményhez vezethetett. A SEO optimalizálás tehát nem csak új tartalmakat jelent, hanem a meglévő káros részek eltávolítását is.

A kulcsszavak zsúfolása (keyword stuffing) ma már kifejezetten káros, és az azonos weboldalon lévő azonos kulcsszóra szériában gyártott tartalmak kulcsszó kannibalizációt végeznek, vagyis egyszerűen hatástalanítják egymást.

Ahogy aégi műszerek segítették a tervezést, úgy a mai keresőoptimalizálás eszközei is megvannak.

Mit jelent a seo optimalizálás?

A SEO optimalizálás a weboldalad finomhangolása a keresőmotorok, mint például a Google, számára. Célja, hogy a weboldalad minél előrébb szerepeljen a releváns kulcsszavakra történő keresési eredményekben, ingyenesen, a fizetett hirdetések helyett. (vagyis alattuk, az organikus találatok között.)

Egyszerűen fogalmazva eléred vele, hogy a potenciális vásárlók, akik a te termékeidre vagy szolgáltatásaidra keresnek, könnyebben megtalálják a weboldalad. Ez több látogatót, több konverziót és több bevételt jelenthet.

Miben különbözik a szemantikus SEO a hagyományos SEO felfogástól?

A szemantikus SEO ezen túllépve figyelembe veszi a szavak tágabb kontextusát és a témán belüli kapcsolataikat. Olyan tartalmak készítését jelenti, amelyek természetes arányban tartalmazzák a kulcsszavak, a kapcsolódó kifejezések és a megértést fokozó információk keverékét. A SEO szövegírás során ez alapvetően fontos.

Legyen életszerű az, amit csinálunk

Először kapcsolódjunk az  olvasókhoz, akik releváns és informatív tartalmat keresnek. Ezt fogják érteni és értékelni a keresők is: vagyis aki nem így csinálta az fordítva ült a lovon.

Minden tartalom más kulcsszóhoz, vagy kulcsszó csoporthoz készüljön

Csoportosítsuk a kulcsszavakat keresési szándék szerint és ezekre készítsünk tartalmakat. Lehetnek olyan kulcsszavak, melyek mondjuk 2-3 klaszterhez is tartozhatnak, ha eltérő a keresési szándék. Ezzel együtt legyen az oldalon belül gazdag és releváns inlinkelés.

Miért hasznos az új keresőoptimalizálási irány?

A szemantikus SEO alkalmazásával minőségi tartalmakat hozhatunk létre és ezzel megnyitjuk az utat a jobb felhasználói élmény és ennek nyomán a magasabb találati helyezések előtt.

A keresési szándék szerepe a SEO optimalizálás során

A keresési szándék azt a mögöttes célt vagy szándékot jelenti, amelyet a felhasználó a keresőmotorba történő lekérdezéskor elér. Ennek megértése kulcsfontosságú, mert segít a tartalommarketing során abban, hogy anyagukat a felhasználók által ténylegesen keresett információkhoz igazítsák. 

Miért számít a keresési szándék?

A Google arra törekszik, hogy a találati sorát a felhasználó lekérdezése mögött álló szándékkal egyeztesse, így adjon megfelelő választ. SEO szempontjából a kulcsszavak egyszerű megcélzása már nem elegendő. Mit tehetünk?

Tartalmunkat úgy kell megtervezni, hogy megfeleljen a felhasználói keresésekben kifejezett konkrét igényeknek, ami növeli annak valószínűségét, hogy a felhasználók a mi oldalunkat válasszák, sőt konverziót hajtsanak végre. Végül is ez a SEO optimalizálás célja.

Példák a különböző típusú keresési szándékokra (kulcsszótípusokra)

Információs szándék:

A felhasználók információt vagy válaszokat keresnek kérdésekre. Például egy olyan lekérdezés, mint „hogyan kössünk nyakkendőt” azt jelzi, hogy a felhasználó útmutatást keres, nem pedig nyakkendőt szeretne vásárolni. Az ezt a szándékot legjobban kiszolgáló tartalom jellemzően oktatóanyagok, útmutatók és blogbejegyzések.

Navigációs szándék:

Ez a szándék magában foglalja, hogy a felhasználók egy adott webhelyet vagy oldalt keresnek. Például egy felhasználó, aki a „Facebook bejelentkezés” kifejezést írja be, valószínűleg közvetlenül a Facebook bejelentkezési oldalát próbálja megtalálni. A navigációs szándékra való optimalizálás azt jelenti, hogy a márka és a nagy forgalmú oldalak könnyen megtalálhatók és egyértelműen megjelöltek.

Tranzakciós szándék

tt a felhasználó tranzakciót kíván végrehajtani, vagy olyan tevékenységet kíván végezni, amely tranzakcióhoz vezet. A „futócipő online vásárlása” keresés egyértelmű vásárlási szándékot mutat. A tranzakciós szándékhoz igazodó tartalomnak terméklistákat, értékesítési oldalakat és különleges ajánlatokat kell tartalmaznia. Webshop marketingnél ez kiemelt terület. De nem kizárólag erre kell dolgoznunk!

Kereskedelmi  szándék

A felhasználók a döntéshozatali fázisban vannak, és a vásárlási döntés meghozatala előtt termékeket vagy szolgáltatásokat szeretnének összehasonlítani. Az olyan keresések, mint a „legjobb DSLR fényképezőgépek 2024” ebbe a kategóriába tartoznak. E szándékhoz hatékony tartalmak lehetnek az összehasonlító cikkek, ismertetők, cégbemutatók és vásárlói útmutatók, élménybeszámolók.

Ezeken túl is lehetnek még szándék típusok, például a földrajzi navigációra, vagy utazásra, tudományos kutatásra, képes, vagy videós tartalomra, stb.

Gyakorlati SEO tippek szemantikus megközelítésben

A szemantikus SEO optimalizálás olyan stratégiai megközelítést igényel a tartalom létrehozásához, amely a nyelvi gazdagságra és a felhasználói szándékhoz való igazodásra összpontosít. A SEO munka és a finomhangolás nagyon fontos, sőt a már meglévő tartalmak ilyen szemmel való átalakítása is.

Beszéljünk arról, hogy mi tenne Téged elégedetté

Ha nincs annyi vevőd, leaded, amennyit szeretnél, ha optimalizálnád az értékesítésed, akkor nézzük meg, mit lehet tenni. Látatlanban nem tudok ígérni semmit, de meg lehet találni azt a megoldást, ami az adott helyzeten javít.

MESTERSÉGES INTELLIGENCIA – ADATOK – TAPASZTALAT

Kattints ide!

Stratégiák a tartalom optimalizálására

Koncentrálj a téma és kulcsszó klaszterekre: Ahelyett, hogy több önálló oldalt hozna létre minden egyes kulcsszóváltozathoz, fejlesszen ki egyetlen átfogó oldalt, amely egy témát mélységében tárgyal. Ezt vegye körül kapcsolódó tartalmakkal, amelyek visszalátogatnak a főoldalra, így alkotva egy klasztert. Ez a megközelítés segít a keresőmotoroknak abban, hogy oldaladat a téma tekintélyeként ismerjék fel.

Kapcsolódó kulcsszavak és szinonimák használata:

A szinonimákat és a kapcsolódó kifejezéseket természetesen építsd be a tartalomba. Ez nemcsak segít elkerülni az ísmétlődéseket, hanem nyelvileg is gazdagítja a tartalmat. Ha egy terméket, vagy szolgáltatást többféle néven is keresnek, említsd meg ezeket!

Strukturált adatok: 

Technikai SEO eszköz a sémajelölés használata, amely egyértelmű támpontokat ad az oldal jelentéséről, segíthet a keresőmotoroknak hatékonyabban indexelni a tartalmat, és javíthatja az oldalak megjelenítését a SERP-kben.

Weboldalkészítés területén, a „szemantikus” jelző gyakran arra utal, hogy a kód vagy a markup egyértelműen kifejezi a hordozott információ jellegét és struktúráját. Például a HTML-ben a szemantikus elemek, mint az <article>, <footer>, <header>, stb., segítik a böngészőt és a fejlesztőket abban, hogy jobban megértsék a weboldal struktúráját és tartalmát.

Optimalizálj a Featured Snippetekre

Strukturáld a tartalmad úgy, hogy közvetlenül és tömören válaszoljon a kérdésekre. Használj listákat, táblázatokat és egyértelmű címsorokat, hogy javítsa az esélyét a kiemelt szlipsetekben való megjelenésre, amelyeket gyakran olyan tartalmakból húznak ki, amelyek egyértelműen válaszolnak konkrét kérdésekre. Ebben a cikkben több ilyen rész is van.

Eszközök és módszerek az új SEO optimalizáláshoz

Nem csak a konkurencia kulcsszavainak felkutatására, hanem a kapcsolódó kifejezések és a téma körül feltett kérdések megtalálására is használjon olyan eszközöket, mint a SEMrush, az Ahrefs vagy a Moz. Ez irányíthatja tartalmát, hogy átfogóbb legyen.

LSI kulcsszó eszközök: Az olyan eszközök, mint az LSI Graph vagy a KeySearch, segíthetnek a látens szemantikus indexelés (LSI) kulcsszavainak azonosításában, amelyek fogalmilag kapcsolódó kifejezések, amelyeket a keresőmotorok a weboldal tartalmának mélyebb megértéséhez használnak.

Tartalom optimalizáló szoftverek: Az olyan platformok, mint a Clearscope vagy a MarketMuse segítenek elemezni a tartalma mélységét és relevanciáját, és javítási javaslatokat kínálnak azáltal, hogy összehasonlítják az adott piaci résében legjobban teljesítő tartalmakkal.  (magyarul még nem annyira, de angolul szuper).

A Google természetes nyelvi API-ja: (magyarul még nem elérhető),segít abban, hogy megértse, hogyan látja a Google az Ön tartalmainak témáit és kategóriáit. Ez betekintést nyújthat abba, hogy tartalma mennyire van összhangban az elvárt keresési szándékkal és szemantikai gazdagsággal.

A legtöbbet akkor tudjuk meg, ha a top helyezéseket vizsgáljuk

A vezető tartalmak átvizsgálásával jelentősen javíthatod  tartalmad láthatóságát és relevanciáját, biztosítva, hogy az ne csak a modern SEO-gyakorlatok kritériumainak feleljen meg, hanem valóban a közönség igényeit is szolgálja. Én ezen nem szoktam rugózni, hogy miért pont az van ott, ahol. Ott van, tehát valamiért jó: kiderítem miért és ha az a feladat, akkor készítek annál jobbat.

Egyre gyakrabban látok rámutató linkek nélküli oldalakat top helyezésben

A SEO fejlődésével a hagyományos kulcsszó-központú stratégiákról egyértelműen a szemantikus SEO és a szándékalapú tartalom felé mozdul el. Ez a változás a keresések mögött álló kontextus és felhasználói szándék megértését helyezi előtérbe, gazdagabb, relevánsabb felhasználói élményt kínálva.

Mennyire számít a linképítés a keresőoptimalizálásban?

Szerintem még mindig sokat, de önmagában egy silány tartalmat nem lehet vele felhozni. A jót, jó linkekkel igen. Vagyis a linkprofilnak is relevánsnak és kontextushoz illőnek kell lennie. Sőt, a kimenő és a bejövő linkek minősége is SEO tényező, erre számos tapasztalatom van.

Mi a kontextus SEO szempontból?

A kontextus az a háttér, amely lehetővé teszi számunkra, hogy értelmezzük és helyesen értékeljük az információkat vagy a kommunikációt. A szavak, mondatok vagy kifejezések értelmezésében azok közvetlen környezete. Egy szó jelentése gyakran változhat attól függően, hogy milyen szavak veszik körül.

Ahhoz, hogy versenyképes maradj a  keresőoptimalizálásban, a legújabb technikákat kell megvalósítani, illetve a meglévő oldaladat felülvizsgáli ezen szempontok szerint.

Készen állsz a SEO-stratégiád fejlesztésére? 

Lépj túl az elavult taktikákon: a szemantikus SEO és a szándékalapú tartalomkészítés a kulcsa annak, hogy a weboldalad ne csak jól szerepeljen a rangsorban, hanem bevételt is termeljen.

Beszéljünk arról, hogy mi tenne Téged elégedetté

Ha nincs annyi vevőd, leaded, amennyit szeretnél, ha optimalizálnád az értékesítésed, akkor nézzük meg, mit lehet tenni. Látatlanban nem tudok ígérni semmit, de meg lehet találni azt a megoldást, ami az adott helyzeten javít.

MESTERSÉGES INTELLIGENCIA – ADATOK – TAPASZTALAT

Kattints ide!