tabletre-online-marketing-szovegiras-reklamszovegiras-copywriter

Szövegírás mobilra optimalizált oldalakra

Tartalomjegyzék

A hatékony szövegírás aranyszabálya mobilra – a kevesebb több!

Frissítve 2020.

  • Kreatív marketing szövegírás – de hogyan kell másképp? kell-e másképp?
  • Hogyan kell kis képernyőn hatékony marketing szöveget előállítani?
  • Mik a legjobb szövegírói módszerek, ha tudjuk, hogy mobilon fogják nézni?
  • Hosszabb, vagy rövidebb szöveg lesz a nyerő?

Szinte mindenki zsebében lapul nagyképernyős okostelefon, és közösségi oldalak mellett egyre nagyobb arányban internetes böngészésre is használják. Mit jelent ez a gyakorlatban? 5-6  évvel ezelőtt a mobilos keresések aránya 30-40% volt, ma már áltános a 80% feletti. persze ez nagyban függ a célcsoportunktól. Ipari, agrár, gazdasági, sőt marketing területen ennél kevesebb, de van, ahol szinte kizárólagos a mobileszközök használata.

Megváltozott a szövegírás technikája

A mobilra optimalizált marketingszöveg kinyomtatva papíron kissé furcsán hat. Erre egy ügyfelünk hívta fel a figyelmét, aki szerint “szakadozott” a szöveg.  Kinyomtatta, mert csak úgy volt képes alaposan átolvasni. Erre kértem, hogy ne tegye, hiszen mindig úgy kell néznie, ahogy majd a látogatók is fogják.

A szöveget végül kinyitotta a mobilján is és akkor már sokkal tetszetősebb volt. Épp ezért például én nem tudok szépirodalmat, e-könyvet mobilon olvasni. Az nekem mindig is papír. Ez van.

Papír vs. képernyő

Amikor írni, fogalmazni tanultunk az iskolában, az is papíron volt, így ez roppant mélyen rögzült. Később, amikor már számítógépen írtunk, akkor is tartottuk magunkat a jól bevált szerkezetekhez. Most pedig abba gondoljunk bele, hogy számítógépen,  agy képernyőn írunk, de a felhasználók mobilon nézik.

Szövegíró tipp: hogyan lehet ezen segíteni?

Egyrészt az írásrutin: ha valaki naponta ír, akkor kialakul ez is. Másrészt én amikor feltöltök egy cikket, a blog, vagy weboldal mobilos részét nézem meg először. ha ott jól mutat, akkor mással sem lesz gond.

Mik a kreatív szövegírás kritériumai mobilon?

Általánosságban elmondható, hogy a legfontosabb a tömörség és a nagyon precíz szerkezet. A mellébeszélés és az ömleszett sorok felejtősek.

Mik a legnagyobb kihívások?

  1. Az idő –  a felhasználók mobillal a kezükben sokkal türelmetlenebbek.
  2. A megosztott figyelem – sokan mellékesen nézegetnek
  3. A megszakított figyelem – mondjuk mert jött egy SMS, vagy ráírt valaki.
  4. A képernyő mérete – tömören és kristálytisztán kell írni.
  5. A saját megszokásunk korlátai , hogy nem így tanultuk meg a “fogalmazást”.

Egy szövegírónak mindig kristálytisztán és egyértelműen kell írnia.

Gondoljuk át az üzenet lényegét, és mindig a legfontosabb kerüljön előre.

A kicsi képernyőn nem olvassák el a hosszú mondatokat, tehát mindenképpen csak a fontos és lényegretörő oldal a nyerő. Semmiképpen sem a cég történetével és részletes filozófiájával kell kezdeni, bár ezeket én a normál weboldalakon is a második, harmadik vonalba szoktam javasolni. ha már valaki eljut oda, akkor van benne annyi érdeklődés, hogy akár egy hosszabb szöveget is elolvasson. Sőt, van, amikor már a hosszabb szöveg hatásosabb, meggyőzőbb, hitelesebb pár szónál.

Átlátható tagolás

Fontos a címek, alcímek,eltérő sorok, képek, vonalak szerepe, amik tagolják a tartalmat. Jobban át lehet adni az üzenetet, ha nem sűrűn teleírt oldalról kell kisilabizálni a mondanivalót. Gondolkozzunk kis szövegcsomaggokban, gondolati egységekben.

Hány leütés legyen egy ilyen szövegegység? Szerintem, kb 300 – 450 leütés, ennyi egyben elfér a kisebb képernyőkön is. Amikor az ember már gyakorlottan ír, ez érésből fog menni.

Lazán tördeljünk, a felhasználók kevesebbet kattintanak, inkább görgessük a szöveget.

A fő akadály az idő és a megváltozott figyelem

A szövegírást mindenképpen annak az embernek a szemével kell látni, aki mondjuk sorbanállás közben, buszon, kávészünetben előkapja a készülékét, hogy eltöltse az időt, illetve gyorsan megtaláljon egy neki éppen ott kellő információt.

Menet közben, társaságban bármi történhet, hirtelen zsebrevágja. Ez nem a szövegíró és nem a weboldal hibája, fel kell készülni arra, hogy az oldalakon töltött idő és a konverzió lényegesen eltérő adatokat fog mutatni, mint az asztali gépek, laptopok esetén.

Ami lényeges marketing szempontból, azt előre kell tenni.

Súlyozni, szerkeszteni kell a mondanivalót, hiszen ha el sem jut a lényegig, az nagy hiba. Ott, ahol van pl. Hotjar az oldalban, sokszor látjuk, hogy 2-3 dörgetés után elmegy, el se jut oda, ahová szerettük volna vinni.

Mobilon a “hajtás feletti rész” az a nyitóképernyő, itt dől el minden.

Az információvesztést leginkább azzal tudjuk kiküszöbölni, hogy a lényeget a mobilos oldalon mindig a leges-legelejére kell tenni. Nem biztos hogy szép és elegáns, de hatékony.

Kell-e külön szöveg a mobilra optimalizált oldalakra, vagy sem?

Szokták azt is mondani, hogy nem minden témát kell mobilra optimalizálni, nem kell kétféle szövegírás. Aki erre gondol, az még nem látja be, hogy a felhasználók szokásai merőben mást mutatnak, úgyhogy az én válaszom egyértelmű IGEN.

Fontos a frappáns marketing szövegírás, a jó tördelés, hogy a lehető leghatékonyabban átadjuk az üzenetünket itt és most, akár a telefonunk képernyőjén is.

Bemutatkozó oldal szövegírás

Magadról, a cégedről írni a legnehezebb, ezzel szinte mindenki így van. Elmondom 12 oldalban hogyan érdemes úgy láttatnod magad, hogy a leendő vevőd, ügyfeled szemében hitelessé válj. Segítek abban, hogy kihagyhatatlan lehetőségként tekintsen rád.
Hasznosnak találtad a cikket? Oszd meg:
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Ezeket is érdemes elolvasni

Hogyan érdemes összerakni egy ütős „Rólunk" oldalt? - e-book letöltése

Töltsd ki az alábbi űrlapot és máris küldöm neked az e-book-ot