Tartalommarketing stratégia, szövegírás, cikkírás célcsoportra

Mi pontosan a tartalommarketing és hogyan lehet eladni vele?

Tartalomjegyzék

Marketing szövegíróként tartalommarketingről beszélni megkerülhetetlen. Ha tőlem kérdezed mi az a tartalommarketing, olyan mintha a halat kérdeznéd arról, hogy milyen ízű a víz? Ebben a cikkben pontokba számodra mindent, amit erről elsőre tudni érdemes. Kezdjük az elején:

Tartalommarketing, content marketing jelentése

Erre van egy meglehetősen jó nemzetközi definició, szerintem röviden fedi is a lényeget: … A content marketing olyan stratégiai megközelítés, amely értékes, releváns és következetes tartalom létrehozására és terjesztésére összpontosít, hogy világosan meghatározott célközönséget vonzzon és megtartson – és végső soron ösztönözze a nyereséges vásárlói cselekedeteket.

Ez azt jelenti, hogy a tartalommarketing egy hosszú távú stratégiai folyamat,  amely mindvégig arra összpontosít, hogy szoros kapcsolatot építsen  ki a célközönséggel. Kiváló minőségű, érdekes, hasznos releváns tartalmat adunk a figyelméért cserébe. 

Miközben figyel, megismer >>>ha megismer, megkedvel >>>ha megkedvel, szívesen vásárol.

A tartalommarketing a gyakorlatban mutatja meg hasznosságát

Ha egy cég tartalmat állít elő, annak mindig gazdasági értelme kell hogy legyen. A tartalommarketing haszna a gyakorlatban sok helyen mutatható ki, ennek csak a végső (ám nyilván egyik legfontosabb) mérőszáma a bevétel növekedése. Nem direkt eladási eszköztárral dolgozunk, sokszor inkább a láthatóság, a jelenlét, a valódi kapcsolat előkészítése a cél. De van sok más előny is, ami fontos lépés egy vállalkozásnak:

Megfelelő tartalommal remekül lehet eladni azt, amit még nem ismernek

Ha valami egészen új dolgot, vagy szolgáltatást árul valaki, akkor érdemes hozzá olyan tartalmat előállítani, amely megmutatja a problémát és a megoldást. Ilyenkor mindig a probléma, a tünet, a kellemetlen végeredmény a célzás. De ide tartozik például  egy új rendszerű céges könyvelés, vagy egy logisztikai szoftveres szolgáltatás is.

De egy speciális kutyatáp, lábi reringést javító fürdősó pontosan ebbe a kategóriába tartozik nem keresik – de ha megtalálták, akkor kell. 

Tartalommarketing: reputáció hírnév, bizalom

Ha pusztán csak erőből nyomjuk az üzenetet, vagyis reklámozunk, ahhoz hatalmas erőforrások és elérések szükségesek. A tartalommarketing azonban a piaci finomhangolás eszköze is, mivel mindig célcsoportra célozva állítjuk elő. A tartalommarketing mindig értéket ad, legyen az bizalomépítő információ, vagy csak “szórakoztatás”. 

Mondok egy példát: Sportruhákat gyártó és forgalmazó ügyfelünknek olyan tartalmi anyagokat adtunk, melyeket a helyi véleményvezérekre, vagyis edzőtermi személyi edzőkre szabtunk. Rajtuk keresztül közvetetten értünk el sok olyan felhasználót, akik megszerzése sokkal nehezebb és drágább lett volna.  

Eredmény? – egy év alatt a prémium termékcsalád eladásai 370%-kal emelkedtek.

Hitelességet szerezhetünk a márkánkanak vele

Ha a célcsoportunk szemében mi vagyunk az elsők, a hiteles és mérvadó források, akkor nyerésre állunk.Itt fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő hangnemet, üzenetet, csatornát és a megfelelő időzítést:

Mondok erre egy példát: Táplálékkiegészítőket forgalmazó ügyfeleink számára találtunk olyan médiumokat és orvosi szerzőket, akik szakszerűen tudták elmondani, miben és hogyan segít a termék.

Egészségügyi tartalommarketingben ezt másképp nem tudtuk volna elérni. Fogorvos ügyfelünk pár konzultáció után saját maga tudta előállítani a tartalmait fotókkal együtt (!) és nálánál jobban erre senki más külsős nem lett volna képes. 

Eredmény? – a webshopok eladásai meredeken felíveltek, a fogászati rendelő előjegyzési naptára annyira megtelt, kellett egy plusz rendelési napot beiktatniuk.

A tartalommarketing története régre nyúlik vissza

Ahogy mondani szokták, volt az már régen is, csak éppen nem úgy hívták. A tartalommarketing története összefonódik a márkák történetével magát a content marketing kifejezést a 

De a tartalommal történő eladás művészete összefonódik azzal, amit ma storytelling marketingnek, vagyis történetmesélésnek hívunk, illetve az edukációs célú marketinggel, melyben a cél piac oktatásán keresztül adunk el megoldásokat a problémáikra. Ez pedig roppant régre nyúlik vissza. 

Ide tartozik a Michelin féle étteremkalauz, az Oetker tortareceptek közlése a sütőporos zacskókon, de a még a Barbie babás képregényfüzetek is.

Nézzünk pár évszámot a kezdetektől:

1732 – Benjamin Franklin először kiadja az éves Poor Richard Almanack című kiadványát, mellyel nyomdáját népszerűsíti.

1861 – Samuel Wagner elindítja az American Bee Journal magazint, amely még ma is megjelenik

1867 – A Hartford gőzkazán-ellenőrző és biztosító társaság bemutatja a The Locomotive-t, amely állítólag a legrégebbi céges magazin, amelyet ma is ugyanezen a néven adnak ki az Egyesült Államokban.

1888 – A Johnson & Johnson kiadja az Antiszeptikus sebkezelés modern módszerei című kiadványt, orvosokat céloz és így kötszereket ad el.

1895: John Deere (ma is az egyik legnagyobb traktorgyár) megalapítja a The Furrow magazint. A hamar népszerűvé váló lap a farmereknek szóló gazdasági tanácsokat ad. Sokan ezt a kiadványt tekintik a tartalommarketing első nagy lépésének.

A teljes, angol nyelvű cikket itt találod:

Tartalommarketing stratégia 5 lépésben

Manapság több helyen és egyre változatosabb eszközökkel jelenhet meg a tartalommarketing Ez azt jelenti, hogy a jó tartalom mellé a stratégia is létfontosságú. Jó időben és jó helyen kell jót mondani.

Mutatok egy működő, 5 lépéses tartalommarketing stratégia modellt:

  1. Találjuk meg a célközönség “fájdalompontját”, problémáját.
  2. Válasszunk csatornát, ahol leginkább elérjük őket
  3. Nézzük meg milyen tartalmak, válaszok találhatók rá. Igen, ott, azon a csatornán, illetve a keresésében.
  4. Ezután állítsuk elő a megfelelő típusú tartalmat a problémához.
  5. Az eléréseknél határozzuk meg azt, hogy az adott tartalom a vásárlási ciklus mely pontján lépjen működésbe és úgy célozzuk be.

A tartalommarketing csatornái – hol publikáljunk?

Ott, ahol a célközönségünk a leginkább előfordul. Egy szabadulószobát remekül lehet instagramon és facebookon tegezve  tolni, de egy könyvvizsgálót nem. 

  1. Ahol fontos a mozgás, a kép, ott videós platformon is. 
  2. Ahol fontos a folyamat, ott infografikán is.
  3. Ahol játékosan szűrni akarunk, ott a kvízek 
  4. Ahol fontos a viralitás, akkor a social felületeken

Mindig ki kell tesztelni, választani, hogy melyik csatorna mit hozott. O:K. de hogyan?

A tartalommarketing eszközei, célja, várható eredménye

A cél mindig legyen reális és személyre szabott. Az a legfontosabb, hogy a tartalommarketing eszközeivel hidat építsünk a vevő és az eladó között. A tartalommarketing eszköze lehet szinte bármi, amivel elérjük és hatást válthatunk ki. 

A leggyakoribb eszközök nálunk:

  • weboldal szövegírás
  • blogok, cikkek, vendégposztok
  • Social média bejegyzések, posztok, kvízek

Ezen felül lehet még nagyon sikeresek a képes anyagok, infografikák, videók, podcastok, streamek… Amit és ahogy a célközönség fogyaszt.

Hol és hogyan lehet mérni Analyticsben a tartalommarketing hasznosságát?

Mérhetővé kell tenni URL paraméterezéssel a tartalomban a linket. Ha külső domaineken jelenünk meg, akkor az Analyticsben a forgalmi forrásokat, a forrás-médium jelentést, illetve a viselkedési folyamatot az adott cikkre szűrve. A képen egy cikk idei folyamatútja látható.

Oldalon töltött idő

Nézni, hogy mennyi időt töltöttek az adott tartalommal, határoztunk-e meg részkonverziót, eseményeket (pl. görgetésmélység, képre vagy linkre kattintás, és ha igen, mennyi teljesült ebből).

ebből gyorsan kiderül, mennyire volt releváns a tartalom

Visszafordulási arány
Célkonverziós eladási útvonal

Nézni azt, hogy az adott cikk hányszor és milyen helyet foglal el az eladási útvonalban.

Social aktivitás

Nézni azt, hogy  egy tartalom hatására hogyan változott pl. a facebook elérések, vagy a követők száma,

Tartalommarketing és PR kapcsolata

Tartalommarketing és PR gyakran szoros kapcsolatban állhatnak, de nem teljesen ugyanazok. Mind a kettő tudatosan tervezett kommunikáció, de a PR-nak szélesebb a módszere és az eszköztára, (pl. kríziskommunikáció, sajtótájékoztatók, események, élő rendezvények, érdekképviseletek) mint az online tartalommarketingnek. A PR személyesebb módszerekkel, belső érintettség elérésével, érzelmekkel tud egy cég, vagy egy ügy mellé állítani.(Mi nem foglalkozunk PR-ral.)

Létezik-e olyan, akinek nem kell tartalommarketing?

Érdekességképpen mondok erre is egy példát: induló vállalkozó autómentős ügyfelünket előző marketingese hosszas blogolásra akarta rávenni. Mi egy gyors és nagyon célzott Google Ad keresési kampányt javasoltunk, ami már az első nap működött is. 

Ha továbbgondolom, akkor ez is egy speciális tartalommarketing… Hiszen milyen tartalomra vágyik az, akinek éjjel elromlik, vagy balesetes a kocsija a sztrádán esőben? – Autómentés: fél órán belül ott vagyok, ár és kattintható telefonszám. Kell ennél több? Majd blogol, ha autóflottákat akar szállítani…

A tartalommarketing a gyakorlatban az életszerűségről szól.

Tartalommarketing és SEO 

Rendkívül szoros a kapcsolat. Mivel az adott URL, ooldal, domain rangsorolását a felhasználói élmény, a relevancia  nagyon nagyban befolyásolja, ha valaki jó tartalmat ad, választ a keresőben feltett kérdésre, akkor nyert ügye van. 

A seo szövegírás az tartalommarketing is egyben?

Ez az egyik leggyakoribb kérdés, ami felmerül: IGEN. Mivel ma már a SEO tartalomírás nem merül ki abban, hogy jó sok kulcsszóval megtűzdelünk egy cikket. Az irány egyre inkább a keresési szándék minél tökéletesebb kiszolgálása tartalommal. A felhasználónak írunk hasznos tartalmat, nem a keresőrobotoknak. Végül pedig lássuk a lényeget:

Hogyan adunk el célzott tartalommal?

A tartalommarketing elképesztően erős eszköz lehet annak, aki jól csinálja. Néha mi is meglepődünk, hogy egy cikk mekkora olvasottságot ér el, mekkora szerepet képes betölteni a vásárlási folyamatban. Úgy adunk el, hogy választ adunk a kérdésekre. ha jobb a mi válaszunk másiokénál, akkor valószínűsíthetőbb az eladás növekedése is. 

Tartalommarketing webshop részére

Egyedülálló eszköz arra, hogy a termékekről, termékkategóriákról, vagy az olvasói problémákról írjon. Van olyan webshopos ügyfelünk, akinek a forgalmi útvonalai közül  37%-ban van jelen valamelyik cikk a blogjából. Ez nagyon nagy szám, tekintve azt, hogy töb  helyen is hirdet  A cikk aljába betesszük a terméket, így az írásban egy szó sem  esik arról, hogy mit kellene vennie, ám, ha kicsit legörget, máris 4-8 féle, szorosan kapcsolódó termék jelenik meg. Gyakran rá is kattintanak.

Ha tartalommarketinget szeretnél, akkor KERESS MOST 

A szövegírásnak nincs még egy ennyire összetett része, ennyire személyre szabható alapja annak, bármilyen más csatornával is mész tovább. Az a jó benne, hogy több eszközt is kiszolgál: SEO, hírlevél, Facebook Google Ads  – mindennek az alapja a jó tartalom, vagyis jobb tartalom a konkurenciádnál. 

Bemutatkozó oldal szövegírás

Magadról, a cégedről írni a legnehezebb, ezzel szinte mindenki így van. Elmondom 12 oldalban hogyan érdemes úgy láttatnod magad, hogy a leendő vevőd, ügyfeled szemében hitelessé válj. Segítek abban, hogy kihagyhatatlan lehetőségként tekintsen rád.
Hasznosnak találtad a cikket? Oszd meg:
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Ezeket is érdemes elolvasni

Hogyan érdemes összerakni egy ütős „Rólunk" oldalt? - e-book letöltése

Töltsd ki az alábbi űrlapot és máris küldöm neked az e-book-ot