A duplikáció SEO hibának számít a Google szerint – ezzel a állítással sokszor találkozom. De vajon mit jelent a duplikált egy tartalom és mit lehet tenni ellene? Több jó megoldás is van.
Ha aggódsz amiatt, hogy bizonyos szövegek, szövegrészek, vagy mondatok gyakorta ismétlődnek a weboldaladon, vagy még inkább a webshopodban, akkor ez a cikk neked szól. Vajon súlyos következményekkel számolhatsz, vagy a Google tolerál bizonyos fokú szükséges ismétlődést?
SEO szövegírás rendelése előtt sokszor előkerül ez a probléma, de több jó megoldás is létezik. Nézzük mindjárt az első és leggyakoribb kérdést, hogy mi a duplikált tartalom?
Van-e konkrét százalékos aránya annak, hogy mennyi lehet egy tartalomban a máshonnan átvett szöveg?
Sokszor kérnek szöveg átírást, átszerkesztést és ennek jó oka van. Szinte mindenről írtak már valahol. Rengeteg tartalom van és közöttük akad sok, ami tökéletesen azt mondja el, amit mi is mondanánk. Jól, pontosan megfogalmaz, meghatároz dolgokat, ötletek vannak benne. De lehet, hogy egyszerűen bosszant az, hogy előttünk mások máshol már jól megírták.
Vannak cégek, akik több weboldalt is üzemeltetnek, így a duplikált tartalom a saját írásai, céges blogja másolásából származna, de sem jó megoldás.
A szöveg átírása, vagy a régebbi nyomán történő újraíratása a legjobb. Sőt, ha lehet, tegyünk még bele valami pluszt, hiszen mindig történik valami új, vagy be lehet vonni egy másik szempontot is.
Egy szöveg szó szerint többnyire nem vehető át
Ám nincs konkrét arány mikortól “büntetik”. Én legalább ¾ rész eredetiséget javaslok, vagy még annyit sem egy cikken belül. Ha szó szerint másolsz valamit, hivatkozd meg a forrását. Ez eleve egy releváns, kimenő linket jelent, ami fokozza az oldalad hitelességét. Ha félsz attól, hogy ezzel előnyt adsz, állítsd dofollow-ra a linket.
Mi az a duplikált tartalom?
A tartalom szó szerinti másolása, egy cikk átvétele a szerző, vagy a szerzői jog tulajdonosának beleegyezése nélkül lopásnak számít, hiszen mások gondolatát tulajdonítod el a magad hasznára.
Ismétlődő tartalomnak számít-e például egy call to action rész, amelyet minden egyes blogcikk végén szerepel? Vagy egy rövid bemutatkozó mondat a szerzőről, vagy a cégről?
Szerintem nem, mivel ez egy-két mondatnál nem több, így elvileg a szöveg elenyésző százalékát teszi ki. A probléma nem innen ered.
A sok duplikált tartalom nagy része spam szöveg.
Vannak erre specializált programok és régebben ezzel lehetett még előnyökre szert tenni. manapság már nem, mivel egyre több Google algoritmus foglalkozik azzal, hogy a felesleges szemetet kiszűrje, a találati listákról. Lgutóbb,2022 őszén jött ki a helpful content algoritmus.
Azzal a szándékkal indították útjára, hogy jutalmazza, előrébb rangsorolja azokat a tartalmakat, oldalakt, melyek hasznosak a látogatók számára. Egyedi és releváns, a lekérdezésre a legjobbnak ítélt válasz jelenjen meg elöl.
Ezt a munkát nem kézzel végzik, hanem algoritmusok döntik el, mit hova sorolnak. Senkire nem „haragszik, vagy büntet”, hanem a rengeteg adat alapján a mesterséges intelligencia dönt. (Még akkor is, ha te nem értesz vele egyet…)
A rangsorolásban ma már a teljes webhely minősége számít
Például tartalommarketing során cikket írnak egy általános témáról, felcserélik a kulcskifejezéseket, és ezzel több cikket hoznak létre. A cikkek pontosan ugyanazok (vagy nagyon hasonlóak) voltak – de a kulcskifejezés fókusza más.
Például egy „hogyan válassz X terméket” cikket több cikkre bontják:
- „Hogyan vásároljunk téli X terméket”
- „Hogyan vásároljunk nyári X terméket”
- “Hogyan válassz női X terméket”
- “Hogyan válassz férfi X terméket
- “Hogyan vásárolj ajándékba X terméket”
- és így tovább…
Jelent-e veszélyt a duplikált tartalom? – nem feltétlenül. Ezt a cikkírási technikát továbbra is használják a webshopok, illetve külsős seo cikkek esetében, ha adott kulcsszóra dolgoznak. Helyi céloldalak, kategóriaoldalak esetében azonban működhet!
Duplikált tartalom kivédése webshop esetében
Gyakori, hogy a termékleírás, sőt maga a termék is ugyanaz, de a szín, vagy a minta mondjuk eltérő. Fehér valami, piros valami, kockás valami… Ekkor használják a rel=canonical funkciót, amikor megnevezik, hogy mi az eredeti, amiből származtatták az egyező szövegeket. Ez egy jelzés a Google felé, hogy tudod, mit csinálsz és jó oka van.
Hányszor láttál már olyasmit, mint egy budapesti lakossági szolgáltatást (pl.duguláselhárítást) kínáló oldal, szinte pontosan ugyanazt a szöveget tartalmazza, mint egy váci? Csak a város más. Ez szintén duplikált tartalom, nem egy okos módszer.
De mi van akkor, ha több oldalon ugyanazt a fordulatot használod, mert a gyártó nem enged eltérni a márka szövegétől? Lehet szöveges duplikáció például egy eredeti, gyártói használati utasítás, vagy az összetételek listája is. Ez sem jelent gondot, mert ott és akkor helyénvaló információ.
Vagy ha minden oldal alján fel kell tüntetned egy kötelező jogi nyilatkozatot? – Ettől sokan tartanak, de szerencsére alaptalanul.
A Google tisztában van azzal, hogy egyes webshopokban, vagy oldalakon duplikált szöveg részletekkel kapcsolatos problémák merülhetnek fel jogi- vagy márkához kötött követelmények miatt. Ezek nem ideális helyzet –, de nem fogsz bajba kerülni.
Duplikált tartalomról akkor beszélünk ha megtévesztési szándékkal teszed.
„A webhelyen található ismétlődő tartalom nem ad okot az adott webhelyen tett lépésekre, kivéve, ha úgy tűnik, hogy a duplikált tartalom megtévesztő szándékkal jött létre a keresőmotorok eredményeinek manipulálására.”
Ebből is látszik, hogy eljutottunk arra a szintre, amikor már a keresőben elért eredmény nem pusztán mechanikus, hanem az intelligens szándékon múlik.
Nem von maga után visszasorolást, ha néhány duplikált tartalom itt-ott található az oldalainkon. Legalábbis a Google szemszögéből nem gond, ha a tartalom többi része eredeti és a felhasználók számára értéket képvisel.
Nem csak a keresőpotimalizálás miatt kell rendben tartanod a weboldalad
Ennek ellenére érdemes átnézni a tartalmaidat, hogy vajon az ismétlődő részeket tudod-e esetleg specifikálni jobban a közönséged keresési szándékával? De ennek semmi köze a duplikált tartalom okozta SEO tartalmi aggodalmakkal, sokkal inkább a célközönség relevánsabb kiszolgálása kerül fókuszba.
Jó alkalom lehet ez a szegmentálásra, célcsoportra igazított online marketing tartalmak létrehozására, vagy a webhely teljesítményének optimalizálására. Amelyik oldalad nem teljesít jól, azt vagy szüntesd meg, vagy javíts rajta úgy, hogy egy adott keresésre jobb helyezéshez jusson. Ehhez a tippet mindig azoktól fogod kapni, aki az adott témára első helyeken vannak.
Előfordulhat, hogy a CTA (call to action, angol szó, jelentése felhívás, hogy tegyen valamit) részekben elhelyezett szöveg egy kis megváltoztatása akár jobb konverziós arányt hozhat!
SEO tanácsadás és tartalomírás
Ha szeretnél több és jobb vevőt, leadet a keresőből, vagy épp új webhelyet indítanál, beszéljünk!