SEO tanácsadó választás előtt: 19 pontos részletes útmutató

Az üzleti igények és az SEO kapcsolata

Az első lépés, mielőtt SEO tanácsadó keresésbe fogsz az, hogy áttekinted az üzleti igényeidet. Az üzleti igények alatt a vállalkozásod céljait és kihívásait értem. A SEO (keresőoptimalizálás) az a folyamat, amely segít a weboldaladnak jobb helyezést elérni a keresőmotorok találati listáján, valamint a több és jobb kattintás által teljesülnek a céljaid.

A felhasználók keresései és az üzleti igények közötti kapcsolat megértése elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresen tudj együttműködni egy SEO szakértővel. Az üzleti igényeid alapján kell meghatározni a SEO stratégiádat.

Azt is látnod kell, hogy mindez egy folyamat amely rendszeres figyelmet és fejlesztést igényel. Olyan nincs, hogy „megseózza” valaki az oldalt, beállítja, aztán magára hagyja. Pedig sokan teszik ezt: különösen azok, akik a weboldal készítésében és nem az üzemeltetésében érdekeltek. Aki konkrét eredményeket szeretne, annak tud segíteni a SEO tanácsadó.

SEO alapok: amit tudnod kell

A keresőoptimalizálás összetett, időigényes folyamat, amely három fő tényezőből áll:

  1. On-site SEO: ide tartoznak a technikai paraméterek, az indexálás és az oldal tartalma (inlinkek, képek, cikkek, stb.)
  2. Off-site SEO: ide tartoznak a külső hivatkozások, linkek minősége, mennyisége, gyakorisága, illetve a konkurencia és a piac változásainak figyelése.
  3. Lokális SEO: ennek akkor van jelentősége, ha fizikai helyet, boltot akarunk a térképen előre soroltatni, vagy a kiszállás, szolgáltatás területhez kötött. Ennek is megvannak a bevált módszrei.

A SEO célja, hogy növelje a – nem pusztán a helyezését – hanem a weboldal keresőből származó bevételét!
A találati sorban elfoglalt helyezés csak ennek a módja. Azt tudjuk, hogy a kattintások zömét az első 3-5 helyezett viszi el.

Viszont nagyon nem mindegy, hogy milyen kulcsszavakra, keresési szándékra jelensz meg elöl!
Ennek meghatározása is a seo szakértő feladata. Vagyis jó esetben közös munka van már abban is, hogy meghatározzuk, mire érdemes statégiát alkotnunk. Ezt sokan nem mondják el marketing tanácsadás során, inkább megkérik a leendő ügyfelet, hogy mondja el ő, mire akar előre jutni. A dolog azonban ennél árnyaltabb.

19 kérdés: amit egy SEO tanácsadó szeretne megtudni

Az optimalizálási folyamat megkezdése előtt fontos kérdésekre kell válaszokat kapnom. Ezek a kérdések segítenek megérteni az üzleti környezetedet.

Az információk gyűjtése létfontosságú abban, hogy célorientált strategiát dolgozzunk ki és hatékonyan célozzuk meg az ügyfél célközönségét. (Ha valaki nem kérdez, de kapásból megmondja a tutit, akkor kezdj el gyanakodni.)

  1. Milyen célokra szeretnéd használni a weboldalt?
  2. Milyen konkrét eredményeket szeretnél elérni?
  3. Milyen földrajzi, vagy egyéb területen?
  4. Milyen határidőre gondolsz?

Konkurencia és piaci dinamika kérdései

SEO szakértőként tisztában kell lennem azzal, hogy kik a fő versenytársaid és miben térnek el tőled. ( Illetve milyen kulcssazavaik, linkprofiljuk és vezető tartalmaik vannak.) Ennek segítségével jobban megérthetem a piaci dinamikákat és hatékonyabban tervezhető meg az optimalizációs stratégiád.

5.  Milyen versenytársak vannak a szakterületen?
6 . Mivel vagy te jobb, vagy miben térsz el tőlük?
7. Mely területeken kívánod növelni jelenléted és milyen szezonalitási jellegzetességeid vannak?

A jelenlegi állapot megismerése

Az eddigi teljesítményének értékelése érdekében egy elemzás során választ kapunk ezekre a kérdésekre: fel kell tennie az alábbi kérdéseket:

8. Milyen a jelenlegi weboldal teljesítménye?
9. Milyen kulcsszavakra rangsorolsz?
10. Mik a fő oldalaid, tartalmaid?
11. Milyen linkeket szereztél eddig?
12. Milyen technikai hibák vannak a weboldalon?

A büdzsé kérdése

Az anyagi és egyéb keretek megismerése is fontos az optimalizációs folyamat sikeres végrehajtásához.  Ha erre már viszonylag korán rákérdez valaki, az nem azt jelenti, hogy minősít magában téged, mint leendő ügyfelet. Őszintén szólva isztában kell lennünk a rendelkezésére álló forrásokkal, mert ez nagyban befolyásolja a tervezhető stratégiát.

Ezen a ponton gyakran előkerül egy marketing őshiba: „ha majd látjuk az eredményeket, akkor majd lesz több pénz is rá”. Ezzel csak az a gond, hogy ha nincs megfelelő keret, akkor eredmény sem lesz és mindkét fél vesztesnek érzi magát. Ha pedig hoz eredményeket, akkor miért kellene rá költeni többet?

A marketing – különösen a SEO – befektetés a későbbi eredményekbe. Hogy ennek a megtérülését hogyan számoljuk ki, annak egy külön cikket fogok szentelni. Addig is gondold át:

13. Mennyit szánsz rá havi, vagy éves szinten?

Az eddigi történések

Az előző SEO tevékenységekről és esetleges büntetésekről történő információgyűjtés fontos része az optimalizációs folyamatnak. A SEO tanácsadó tisztán kell, hogy lásson. Nem érdemes elhallgatni, mert előbb-utóbb úgyis kiderül. Ez egy állapot és lehet rajta javítani. De ha nem, azt is őszintén meg kell mondani.

14. Korábban milyen SEO tevékenységeket végeztek a weboldalon?
15. Voltak-e korábbi SEO büntetések vagy problémák?
16. Milyen eredményeket ért el az oldal?

Tartalommarketing

A tartalommarketing a hatékony jelenlét alapja. Az optimalizált tartalom létrehozásához szükséges erőforrások és módszerek átbeszélése a SEO tanácsadó munkájához:

17. Ki fogja írni a szövegeket, kell-e szövegíró?
18. Ki nézi át szakmai szempontból a cikkek helyességét?
19. A jelenlegi tartalmat hogyan kellene frissíteni alakítani?

Ezen a 19 kérdésen máris elkezdhetsz gondolkozni. Ha a leendő seósod feltesz ilyen és hasonló kérdéseket, az már jó jel.

A megfelelő SEO tartalom fontossága, weboldal szerkesztése
Kép forrása Pexels

Segítek azzal, hogy megadom azt a listát, amely a mérleg másik serpenyőjét erősíti!

Amit Te kérdezz, ha SEO tanácsadó keresésébe fogsz:

  1. Mi teszi szolgáltatásod egyedivé és ezáltal értékessé?
  2. Hogyan néz ki veletek a közös munka?
  3. Hogyan találnak rád az ügyfeleid?
  4. Milyen területen értetek már el SEO sikereket?
  5. Tudsz mutatni referenciákat?
  6. Vállalsz-e hasonló területről több ügyfelet?

A teljes folyamatot itt találod a Google oktató oldalán, nem én találtam ki.

Utána kérj egy weboldal auditot. Ennek nálunk fix ára van, hiszen több értékes munkaórát vesz igénybe és fizetős SEO alkalmazásokat használunk. Ezért alapos és észletes anyagot kapsz versenytárselemzéssel és utána el is magyarázzuk, hogy mit miért csinálnánk, illetve mit látunk. Így értékes infókhoz jutsz, és könnyebben tudsz dönteni. Bármilyen részletbe bele lehet kérdezni, sőt ennek külön örülök, mert ezzel plusz dolgokra is fény derülhet.

A Google azt mondja, hogy a seós és az ügyfele ideális esetben olyan kapcsolatban áll, ahol egymástól tanulnak: te tanítasz engem az iparágad sajátosságaira én pedig a kereső adta lehetőségek minél jobb kihasználására. Egy win-win folyamattá válhat a dolog.

A kép teljességéhez az is hozzá tartozik, hogy vannak olyan cégek, akik ingyenes SEO-t kínálnak. Mindenkinek más az üzletpolitikája. Egyes cégeknél ez csupán belépőtermék mondjuk egyedi weboldalkészítéshez.

Nálunk a SEO tanácsadás és kivitelezés a fő irányvonal évek óta.

KERESS MOST

A lényeget már tudod, de pár dolgot még elmondok, ha szánsz rá időt:

A kulcsszavak jelentősége

A megfelelő kulcsszavak megtalálása az egyik legfontosabb lépés a SEO tanácsadó eszköztárában. A kulcsszavak segítenek a keresőmotoroknak megérteni, milyen most a weboldalad tartalma, és milyen keresésekre lenne releváns.
Ezzel nyilván nem vagy elégedett, ha SEO tanácsadó munkáját szeretnéd.

Azonban gyakori hiba a mániákus ragaszkodás egyes kulcsszavakhoz és a helyezésekhez. Vannak olyan kulcszavak, melyek sok forgalmat hozhatnak, de én azt mondom, hogy az összképre kell odafigyelni. Vannak jók, rosszabbak, többféle keresési szándékra is. A lényeg az, hogy mennyi ügyfél, mennyi bevétel jött, nem az, hogy mindenáron első legyél egy bizonyos kifejezésre. Sokaknak ez személyes presztízskérdés, de nem osztanak érte érmet, amelyet a vitrinben lehet mutogatni.

A kulcsszókutatás

Az a folyamat, amikor a SEO tanácsadó megtalálja azokat a kulcsszavakat, amelyek a legjobban illeszkednek a weboldalad tartalmához és a keresési szándékhoz. A jó kulcsszókutatás figyelembe veszi a kulcsszavak relevanciáját és a keresési volument (hányszor kerestek rá a felhasználók egy adott időszakban).

A kulcsszavak használata azonban nem csak arról szól, hogy minél több kulcsszót beépítsünk a weboldalad tartalmába. Olyannak kell lenniük, ami anyagi hasznot hoz és a lehető legjobb választa adja a keresési szándékra.

A keresési szándék jelentősége

A keresési szándék az a cél, amelyet a felhasználók a keresőmotorok használatával próbálnak elérni. Ez lehet információ keresése, termék vásárlása, szolgáltatás igénybevétele vagy akár egy helyi üzlet felkeresése.

A keresési szándék megértése elengedhetetlen a sikerhez A SEO tanácsadó nem pusztán a számokat látja, hanem kategorizálja is hogy a felhasználók milyen célból keresnek.

Például, ha a felhasználók többsége vásárlási szándékkal keres a keresőmotorokban, akkor a SEO stratégiádnak a konverzióra (vásárlás, feliratkozás stb.) kell összpontosítania. Ha viszont a felhasználók információkat keresnek, akkor a SEO stratégiádnak az információ minőségére és relevanciájára kell összpontosítania.

A tartalomtípus jelentősége a találati sorban

A Google úgy működik, hogy egy adott keresési kifejezésre adott tartalomtípusokat sorol. Keress rá bármire: webshop kategóriákat fogsz találni, blogcikkeket, foglalási oldalakat, vagy útmutatókat, stb. Olyan tartalomtípust kell készíteni, ami versenyezhet azokkal, amelyek már most ott vannak. Hiba lenne például egy SEO blog taktikával próbálkozni ott, ahol mondjuk a  foglalási oldalak vannak.

A magas minőségű tartalom

A Google, nagy hangsúlyt fektet a tartalom minőségére. A magas minőségű tartalom hasznos, releváns és értékes információt nyújt a felhasználóknak. Hozzá kell tenni, hogy a frissesség is számít: hiába volt top helyezésben egy cikk, idővel lecsúszik, ha jön újabb, hasonlóan jó tartalom másoktól.

A SEO szövegírás időigényes és munkaigényes folyamat, de megéri a befektetett energiát. A jó tartalom növeli a weboldalad hitelességét, javítja a felhasználói élményt, ezáltal segíthet jobb helyezést elérni a keresőmotorokban.

A tartalom minőségét a keresőmotorok többek között a felhasználók interakciói (pl. időtöltés az oldalon, átkattintási arány, visszafordulási arány) alapján értékelik.

Nálam a SEO tanácsadó üzletág a tartalom irányából indult el, innen fordultam a többi része felé. A keresőoptimalizáló szakemberek zöme a weboldalkészítés irányából jött, illetve ismerek pár olyan kollégát, aki a PPC hirdetéskezelés mellett csinálja.

De helyén kell kezelni a dolgokat: önmagában csak a tartalomra figyelni legalább akkora hiba, mint csak a technikai állapotot csiszolgatni, vagy pusztán a linképítés sem elég önmagában. Leginkább egy kényes egyensúlyú kirakós feladványhoz tudnám hasonlítani a dolgot.

Mikor érdemes SEO tanácsadóhoz fordulnod?

A SEO ma már külön szakmává nőtte ki magát az online marketing keretein belül. Olyan nincs, hogy valaki mindenhez tökéletesen ért. Ha nincs elegendő időd vagy tudásod a SEO-val foglalkozni, akkor érdemes kiszervezni, hiszen nagyon jól mérhető, dokumentálható.

A jó SEO szakértő nem dolgozik olcsón, de hosszú távon megéri a befektetést. A sikeres SEO stratégia növeli a weboldalad láthatóságát, növeli a látogatók számát, és végül növeli az üzleti eredményeidet.

Mit várhatsz egy SEO szakértőtől?

  • szakértelmet és nyitottságot
  • ismeri a keresőoptimalizálás legújabb és legjobb gyakorlatait,
  • tudja, hogyan kell kialakítani és végrehajtani egy sikeres SEO stratégiát,
  • képes az eredményeket mérni és értékelni,
  • jó problémamegoldó, holisztikus szemléketű
  • így segít kialakítani a SEO stratégiádat, és végrehajtani a szükséges teendőket.

Feladata, hogy segítse üzleti céljaidat azzal, hogy növeli a weboldalad láthatóságát. Ez magában foglalhatja a kulcsszókutatást, az on-page optimalizálást, a linképítést, a technikai SEO-t, a tartalom marketinget, és sok más tevékenységet is.

A SEO tanácsadó adatokból dolgozik, rendszeresen tájékoztat az eredményekről és javaslatokat tesz a további teendőkre, megmondja mit és miért csinál.

Fontos, hogy legyen egyfajta holisztikus látásmódja, melybe az online marketing többi része is beletartozik.

Garancia

A garancia kérdése SEO tanácsadás során mindig előkerül. Én erre csak azt tudom mondani, hogy csak arra lehet garanciát adni, amelynek a végeredményére befolyásom van. Mivel a Google algoritmusaira, meg még pár dologra nincs, így az eredményre sem lehet. Amire viszont van garancia az a szakszerűség, a szakmai minőség, a transzparencia és az, hogy a lgújabb nemzetközi eszközökkel és trendek alapján dolgozunk.

Összefoglalás:

Szakember választás előtt fontos, hogy megértsd a keresőoptimalizálás  alapjait, és tisztában legyél az üzleti igényeiddel. Ez egy hosszú távú befektetés, amely időt és erőfeszítést igényel, de tartósan növelheti a bevételed.

KERESS MOST

Ebben a cikkben nagyon sok mindent elmondtam. A következő lépés az, hogy mindezt most a te weboldaladra is alkalmazzuk.