kreatív szövegírás összehasonlítás és gondolatok

4 pont amiben más a kreatív szövegírás mint a marketing írás

Tartalomjegyzék

Úgy tűnik, hogy a legtöbb embernek van egy belső elképzelése arról, hogy milyen is az “író ember”. Zavarba jönnek attól, ha egy élő íróval találkoznak, mert ez a kép sokszor nem állja meg a helyét. Sokan rá is játszanak, különösen a filmekben, hogy a kreatív szövegírás mennyire romantikus pálya. A valóság ennél kicsit összetettebb, ezt járjuk körül pontokba szedve.

A copywriter és a kreatív szövegíró, melyre talán magyarul a szépíró szó is helyénvaló két különböző szakma, különböző célokkal és célpiacokkal. Ezt nálam kevesen tudják jobban, hiszen én kereskedelmi író vagyok, de van irodalmár és újságíró is a családban.

Miben különbözik a marketing szövegírás és a kreatív szövegírás?

A szöveg tervezése a legjobb hatás érdekében – kreatív munka

1 – A TÉMA ÉS A FORMA VÁLASZTÁSA MÁS

A marketing szövegíró kereskedelmi célú anyagok írásával foglalkozik, mint például weboldal szövegek, sajtóhirdetések, bemutatkozó szövegek, hírlevelek, prospektusok szövegezése. A kör mindig az igények szerint bővül, így lehet akár egy esettanulmány, egy e-book, vagy épp egy oktatóanyag is tartalommarketing.

A kreatív szövegírás viszont az írói szakma szélesebb spektrumát öleli fel; magában foglalja a klasszikus szövegírók munkáját, valamint egyéb szövegtípusokat, például forgatókönyvek, klasszikus riportok, tárcák, véleménycikkek írását, kritikákat, verseket, regényeket vagy szépirodalmi könyvek írását. Sőt néha fordítását is. A műfordító, mint szöveges szakma megint egy külön világ. Ők is kreatív szövegírók, hiszen alkotókedv és tehetség kell a munkájukhoz.

2  – A KÜLÖNBÖZŐ ÜGYFELEKRŐL 

Egy másik különbség az, hogy a szövegírók többnyire ügyfelek számára írnak, és az ügyfelek céljai diktálják a témát és annak megírási módját. A cél az, hogy írásunkkal meggyőzzék az olvasókat egy adott termék vagy szolgáltatás megvásárlásáról, részvételrre buzdítsunk egy rendezvényen, vagy kurzuson. Cél lehet az is, bár már az inkább a PR hatásköre, hogy a szövegírás eszközeivel megváltoztassuk, vagy eleve kialakítsuk a véleményt egy cégről, termékről, vagy márkáról.

A marketing szövegíró az ügyfelei ügyfelének, üzletének előreviteléért ír. 

Ezt megmagyarázom: a reklámszövegíró az, akiről sosem tudja az átlag, nem szakmabeli – hogy épp ki fogalmazta meg azt a hirdetést, ki találta ki a szlogent, vagy ki adja azt a blogcikket, ami természetesen a blog tulajdonosa nevében jelenik meg.

A marketing író neme, életkora, jórészt az érdeklődési köre és a világképe mindegy. Az eredmény a kassza oldalán jelentkezik. Nagyon ritka az, hogy valaki ebben a szakmában a saját neve alatt is megjelenik – ez főképp akkor van így, ha versenyen kap díjat mondjuk az ügynökségével, vagy engedélyt kap arra, hogy az ügyfele anyagát a saját referenciái alatt feltüntethesse.

A kreatív szövegíró nem csak pénzért dolgozik?

A kreatív szövegírónak is vannak ugyanúgy ügyfelei, de a témakeresésében általában függetlenebb: mindenről írhat, amiről csak akar, és az írás számára művészeti alkotás, kifejezése a gondolatainak, a világról alkotott képnek. Persze egy regényíró is ír megrendelésre, például egy kiadó megrendelheti a regénye folytatását, vagy sikeres lesz egy film és sorozat lesz – de ez akkor is más. 

Hangsúlyozom, én ezzel a besorolással értek egyet, van, aki szerint a kreatív szövegíró az nagyjából a reklámszövegíró érzelmesebb változata, finomabb megfogalmazása.

3 – A HATÁS MÓDJAIRÓL

A copywritertől azt várják el, hogy forintosítható  hatása legyen annak, amit leír, érzelmekkel dolgozik. Ebben a szakmában egy sort sem írunk öncélúan, mindig mindennek oka van. A hatást konverziónak nevezzük az online marketingben és valóban forintra pontos is lehet. “Ez a sales oldal x látogatóból Y forintot hozott a kampány alatt… A cikket X ember olvasta, ami után 2%-ból lett regisztrált felhasználó… A hírlevelek az éves eladások X%-át generálták…. a sort tetszés szerint lehet folytatni.  Mindben az a közös, hogy valamiféle kereskedelmi előny elősegítésében vesz részt. 

Ez is egyfajta kreativitás, bár a legtöbb ember számára a műalkotás nem itt kezdődik. Egy kicsit szubjektív leszek: szerintem egy jól megírt szlogen, egy patentül megírt landing oldal kifejezetten műalkotás. Lehet, hogy csak a szakma szól belőlem, mert a jó felismeréséhez itt nem elég az, hogy ránézek és tetszik. 

A kreatív szövegíró is érzelmekkel dolgozik, de másképp.

A kreatív szövegírók olyan művészeti formát sajátítanak el, amely nem kevésbé varázslatos az irodalmi írókénál. Alkotó emberek, akik kemény munkát végeznek, amikor álmokat, ötleteket és érzelmeket visznek bele a szövegeikbe. Dolgozom néha kreatív szövegíróval és mindig elcsodálkozom, hogyan találja meg azokat a történeketet, hoszan szövi a szálakat úgy, hogy lebilincselővé válik ami kikerül a keze alól. A storytelling a marketingben erős eszköz, mesélni valamiről célzottan és emlékezetesen.

4 – A MÓDSZEREIBEN IS ELTÉRHET

Ez nagyon egyéni, így inkább csak a saját tapasztalataimat írom meg. A kreatív szövegírás egy laza, képekkel átszőtt, inspiratív folyamat. Amikor a szöveg születik, akkor csak úgy folyamatosan jönnek a szavak, tolulnak fel a gondolatok – később a szerkesztés folyamán alakul ki a szöveg végleges formája.

A marketingszöveg, különösen, ha a SEO is lényegi szempont – mindig kötöttebb műfaj.

A seo szövegírás folyamatában a szöveget kis darabkákból, gyakran szavanként, soronként, kis blokkonként rakjuk össze.  Nagyon ritka az, hogy egyből, elsőre menne – rengeteg egyeztetés, igazítás, szempont alapján alakul ki. Egy sales oldalnak roppant kötött szerkezete van, sokszor még a leütések száma is fontos, ha jól akarjuk hirdetni. Egy kreatív szövegírónál ez nem ennyire, vagy nem ebben a formában számít.

Foglaljuk össze röviden

KREATÍV SZÖVEGÍRÓMARKETING SZÖVEGÍRÓ
irodalmi, leíró szövegekkereskedelmi és reklámszövegek
nem szempont a SEOlehet fő szempont a SEO
érzelmi, gyakran művészi hatásérzelmi+pénzügyi hatás
gyakran saját témát írkizárólag a megbízó témáit írja
inspiratív, impulzív alkoztáskötött forma, szövegépítés
Pár összehasonlító pont, miben térnek el egymástól

Tanulható-e a kreatív szövegírás tanfolyam, vagy más oktatás alkalmával?

Igen, írástechnikát lehet tanítani, illetve lehet ujjgyakorlatokkal, próbafeladatokkal dolgozni.  Sokan tartanak tanfoylamoket kezdőknek, de vannak irodalmi kurzusok is, ahol a kisregény, cikk, novella, vagy épp forgatókönyv írás a téma.

Kreatív szövegíró munka

Rengeteg munkalehetőség áll rendelkezésre mindkét írószakma számára, a kreatív szövegíró készségekkel rendelkező emberek vagy szabadúszóként dolgozhatnak, munkáikat a közösségi médiában vagy szabadúszó weboldalakon keresztül népszerűsíthetik; vagy dolgozhatnak reklámügynökségnél, PR ügynökségnél is.  

A kreatív piac világa jelenleg növekedésben van, különösen azok az ügynökség fejlődnek, amelyek olyan digitális szolgáltatásokat kínálnak, mint a webfejlesztés, tartalommarketing, közösségi média, illetve a PPC hirdetések kezelése.

Ki lehet akkor jó szövegíró?

Az ügynökségek legtöbbször gyakorlott szövegírókat írókat keresnek, sokszor előny, ha mindkét dolgot tudja a jelölt, de a hangsúly mindig a marketingen lesz. Ha a kreatív szövegírás lenne az új szakmád, akkor írj sokat, írj változatos témákat és találd meg a célpiacodat, a közönségedet.

Tartalommarketing és szövegírás e-book az ütős rólunk oldal

Bemutatkozó oldal szövegírás

Magadról, a cégedről írni a legnehezebb, ezzel szinte mindenki így van. Elmondom 12 oldalban hogyan érdemes úgy láttatnod magad, hogy a leendő vevőd, ügyfeled szemében hitelessé válj. Segítek abban, hogy kihagyhatatlan lehetőségként tekintsen rád.
Hasznosnak találtad a cikket? Oszd meg:

Ezeket is érdemes elolvasni

Négy fő ok a blogírásra

A vállalkozások részéről egész sor érvet hallani, miért nem írnak blogot. Némelyik első hallásra ésszerűnek tűnhet, mások badarságnak. Van, aki nem olvas blogot, így nem látja, mekkora előnye származhatna belőle, más egyszerűen nem tudja elképzelni,

Elolvasom a bejegyzést »

Content

Tartalom. Szöveg, képi elemek, videók, letölthető fájlok. A jó tartalom vonzóvá és hatékonnyá tesz. Tartalom létrehozása a webszövegírás is.

Elolvasom a bejegyzést »

Hogyan érdemes összerakni egy ütős „Rólunk" oldalt? - e-book letöltése

Töltsd ki az alábbi űrlapot és máris küldöm neked az e-book-ot